Våldsamt väder i Transat Jacques Vabre

Gustav Morin

Gustav Morin

CapziseAtlantkappseglingen Transat Jacques Vabre med 42 double handed-besättningar har fått en tuff start. Det går enorma vågor med vindbyar över 20 m/s. En båt läcker och fyra båtar har brutit, varav en har kapsejsat. Se den dramatiska räddningen.

Årets Transat Jacques Vabre som går från Le Havre i Frankrike och Itajaí i Brasilien och startade i söndags är lite av ett testrace för flottans mest extrema båtar. Det finns ett par nya Imoca 60 med foils som bokstavligt talat testar sina vingar för första gången. Nya 100-fotaren Macif med unge Vendé Globe-vinnaren Francois Gabart har också premiär.

Men det verkar vara tufft för kölbåtarna med foils. Av de 20 startande Imoca 60:orna har Edmond de Rothschild och Safran brutit racet och vänt om.

Se foilande Imoca 60 in action.

Så funkar foils på nya Imoca 60.

SafranSafran rapporterar att skrovet läcker vid infästningen av styrbords foil. De stagvände direkt vid upptäckten och siktar nu mot land.

– Det var inte några extrema förhållanden när det inträffade, kanske 12-13 m/s och 3-4 meter vågor. Vi hörde inget brakande ljud eller så men nu sipprar det in vatten, rapporterar Morgan Lagravière från Safran som nu är på väg mot nödhamn.

EdmondSébastien Josse och Charles Caudrelier på Edmond de Rothschild och Jérémie Beyou och Philippe Legros på båten Maître CoQ har också brutit men det verkar inte vara på grund av problem med foils.

Class 40 Team ConciseClass 40 Team Concise har skador och siktar på nödhamn i Cork.

Under måndagskvällen kapsejsade 80-fots trimaranen Prince de Bretagne 140 sjömil utanför La Coruna. Det är en förlängd och på många sätt modifierad Orma 60 som envist försökte att hinna med de väldigt mycket snabbare nya 100-fotarna. Förmodligen pressade de alldeles för hårt. Märkligt nog kapsejsade de på kryss och i vindar på bara 10-12 m/s.

Prince de BretagneBesättningsmännen Lionel Lemonchois och Roland Jourdain hoppades att de skulle klara att lösa situationen inom sitt eget team och stannande ombord på sin kapsejsade trimaran i ett dygn (en trimaran är ju mest stabil uppochner). Men då väderutsikterna försämrades kallade de på hjälp.

Gullermo Altadill rapporterade från IMOCA:n Hugo Boss imorse, som också är helt ny och försedd med foils i sidan.

– De nya båtarna är helt klart mer fysiska att segla och att röra sig på. Vi försöker att hålla tillbaka lite och lära känna båten. Inget har gått sönder och allt känns bra.

Hur räddningsaktionen förlöpte kan ni se i videon ovan.

 

Relaterade artiklar

Kostern Lovisa-Puff

Kostern Lovisa – renoverad, havererad och återuppstånden!

Kantring

Avstigning för samtliga passagerare!

Team New Zealand Capsize1

Nya America’s Cup-värstingen på 75 fot kapsejsar

Hugo Boss keeldamage 2

UPPDATERING: Hugo Boss har tappat kölen