ANNONS

Vansinnig vurpa fångad på film

Nacra 17 crash.Det tar snart tvärstopp och katapulteffekten blir sanslös. Hamnen når svenska coachen för en kommentar. 

Den nya olympiska klassen Nacra 17 har sedan den fick foils smått vansinniga fartresurser och små misstag kan få allvarliga konsekvenser.

Världsmästerskapen går på Nya Zeeland i månadsskiftet november/december och det vi får se på videon är när det amerikanska laget tar en liten uppvärmningstur.

– Vi ska bara ta en liten sväng för att se att alla tamparna sitter rätt, kommenterade seglarna Ravi Parent och Caroline Atwood innan de stack ut.

 

“Let’s just go out for a chill shake down sail, make sure everything on the boat is working well” @ussailingteam @pitchpolecentral @raviparent #soundonforcoachcommentary

Publicerat av Parent Atwood Racing Onsdag 23 oktober 2019

Det gick inte riktigt som de tänkt sig.

Vinden är byig och det ser ut som att båten först fastnar i ett vindhål varpå besättningen kantrar åt lovart. Sen rycker vinden tag i båten, rorsman tappar kontrollen, båten faller av och skenar iväg.

Accelerationen är så stark att seglarna lyfts flera meter ovan ytan och när skroven sen dyker och båten tvärbromsar så är katapulteffekten ett faktum.

Någon gång har vi säkert nosat på 30 knop.

Martin Strandberg, landslagscoach Nacra 17

Men hur vanliga är vurpor som denna egentligen? Vi frågar Martin Strandberg som är den svenska landslagscoachen i Nacra 17.

– Det är inte helt ovanligt att vurpor av det här slaget sker, även om den här bjöd på extra fin fjong genom luften!

Hur farligt är det?
–Det är klart att det kan gå ordentligt illa. Men så länge man flyger förbi förstaget och inte fastnar i något annat på vägen, så brukar det gå bra.

Hur snabb är en Nacra 17 egentligen?
– Det är inte ofta vi har gps med oss ut. Toppfart är liksom inte prioriterat. Men jag tror inte att det är ovanligt med farter kring 25-26 knop. Någon gång har vi säkert nosat på 30 knop. Jag har seglat mycket F18-katamaran och den skulle vara helt chanslös.

Hur känns det att segla en hård undanvind?
– Jag fick faktiskt kliva in som rorsman idag då Emil Järudd, som jag är tränare för, var sjuk. Och det var läskigt. Båten är ju bara 17 fot och fartkänslan är helt galen. Det blåste en hel del och det gick inga vågor och det är då det går som fortast, säger Martin och fortsätter:

– Jag kan faktiskt erkänna att jag inte kände mig helt trygg när jag stod rakt ut i trapetsen längst bak i aktern, trots att gasten Cecilia Jonsson gjorde ett fantastiskt jobb med att hålla båten stabil. Jag har ju ingen lust att orsaka en vurpa som på videon…

Men vurporna som den ovan är inte vad som orsakar de värsta skadorna i Nacra-klassen. Eftersom det sitter sylvassa T-foils på rodren är det värsta som kan hända att man trillar ner och blir överseglad av dem.

Martin Strandberg coachar just nu landslagsseglarna Cecilia Jonsson, Emil Järudd, Ida Svensson och Markus Dackhammar på vattnen utanför Malmö. Om ett par veckor åker de till Nya Zeeland för att prestera på VM.

Följ Cecilia Jonsson och Emil Järudd här.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

racing_motorsport_2019_Racingvurpa_Boatracing

Expertens analys av den våldsamma vurpan

Spektakulart_2018_Toppen_Ingang_ToppenIngang

Varsågod och ligg!

batar_segelbatar_2018_Fountain45_Ingang_Fountain45Ingang

Fountaine 45 – ljusare, rymligare och snabbare

Spektakulart_2018_BatMoterSvall_Ingang_BatiDyning

Mission impossible