Vart är Seglarsverige på väg?

På bloggar, bryggor och segelmakerier diskuteras det. Om mätregler. Om LYS. Om hur vi skall få fler att börja kappsegla.

Många verkar dock tycka att det bara är gnäll, och menar att seglarna skall ?lära sig segla? eller ännu hellre anpassa sig; ?segla entyp?, ?köp en Smaragd? eller ?köp en Express?.

Vi skall alltså helst segla Smaragd, Express, IF eller majbrasa. Gärna 3 och 3 runt nån ö. Expresserna drar 50 båtar en gång på sommaren och de andra har knappt SM-status. ?Hetaste klassen? CB66 drar 24 båtar när det är stor samling. Vi står oss slätt i internationella entypsklasser. Vill man vinna några race lägger man pengarna på nåt gammalt skit som man kan optimera.

De som just har sålt sin Express eller Smaragd kanske inte vill köpa tillbaka den bara för att vara med och kappsegla på ett vettigt sätt? Är det inte en varningssignal att jätteduktiga seglare inte seglar moderna båtar?

Bästa havskappseglarna kör IMX-40, First 40.7 eller X-332 (de senare är 13 år gamla kontruktioner – inget fel med det, men nåt kul har kanske hänt sedan dess).

Shorthand är hur hett som helst i våra grannländer, men här är det ingen som bry sig.

Ingen bredd? Ingen höjd? Ingen utveckling?

Samtidigt slår tävlingar som Færderseilasen (1200 båtar) och Round the Island (nästan 1800 båtar) rekord. Både bredd och massor av coola kappseglingsmaskiner. Man får till och med begränsa deltagarantalet i vissa race, som Fastnet och TwoStar.

Men SSF verkar nöjda. SHF verkar nöjda. Våra stora klubbar verkar nöjda. Medierna verkar nöjda. På bloggarna debatteras skitsaker som om LYS-talen är rätt på Neptunkryssare och RS Elite.

Uppenbarligen har vi precis de handikapp-system vi förtjänar.

Grattis Seglarsverige!

, , , ,