Watski 2star – vinnaren om att bemästra 35 ton på två

Gustav Morin

Gustav Morin

Fredrik W Watski2starAv alla startande i de sju grupperna vann Refanut totalt. Här ger skepparen Fredrik Wallenberg sin bild av seglingen.

Egentligen är det kansme mest rättvist att bara tala om vem som har vunnit de enskilda grupperna, eftersom vindförhållandena ändras ganska markant vartefter starterna går. Men arrangören Oxelösunds segelsällskap har ändå valt att ta fram en ”totalsegrare” med hjälp av den totalt seglade tiden i förhållande till båtens SRS-tal. 

Årets segrare är Refanut med Fredrik Wallenberg och Gustaf Dyrssen ombord. De gjorde inte en särskilt imponerande start men lyckades ta sig tillbaka in i racet och vinna.

Vad var jobbigast under seglingen?
– Vi hade verkligen”hyperoptimerat” båten för hårdvind, vilket också innebär att lätta vindar, särskilt akterifrån är psykiskt jobbigt. Första sträckan var kul tills vinden dog. Sen hade vi elva timmar av uppgivenhet. Vi vet att vi inte kan göra så mycket i de förhållandena men det är frustrerande att se lättare båtar (med lättare segel) få lite luft och glida iväg.

Är det inte oerhört tungt att segla en så stor båt på bara två?
– Om allting fungerar och vinden är stabil är det inga problem. Men stundtals blir det tufft. Fysiskt sett i det här racet var genuaskiftet på sista sträckan det absolut jobbigaste. En genua på Refanut väger massor. Att hissa är jobbigt nog, men att sedan ta ned det gamla seglet och inte tappa det i sjön är nog den svåraste uppgiften ombord. Vi har dock inte provat att reva storen ännu, det är nog ännu tyngre…

Här är ett videoklipp som visar genuabytet.
– Att vi lyckades med det på 17 minuter och utan att ha sönder någonting känns väldigt bra, säger Fredrik Wallenberg.

Vad var roligast?
– Inför sista sträckan ledde ”Joan” vår klass totalt. Och vi kunde se på vår ”startlapp” att vi bara låg ca 30 minuter efter på beräknad tid. Då vi vet hur stark Refanut är på hård kryss relativt till sitt SRS-tal, insåg vi att vi nog skulle ha en riktigt bra chans. Om vi seglade taktiskt rätt. Vi gick igenom lite olika väderprognoser och tyckte det verkade bäst att bevaka högerkanten, vilket vi gjorde och det gick hem. Det är alltid kul när man gör en plan och (för en gångs skull) följer den och det fungerar.

Refanut i Watski 2starStora segel och mycket vikt är en utmaning att hantera. Elvinschar är räddningen.

Vad var nyckeln till vinst?
– Många skulle säga vädret, men riktigt så enkelt är det väl inte. I lätta vindar har vi det tufft och undanvind har vi det alltid svårt, antingen är vi för tunga eller också planar/surfar de nya båtarna ifrån oss. Vår plan blev att gå hårt åt ena hållet. Vi tog bara med vår lilla gennaker på ca 150kvm (att jämföra med vår stora spinnaker på 220kvm). Vi mätte in den som assymetrisk, vilket sänker vårt SRS tal ganska mycket samtidigt som det tillåter oss att köra den på bom, vilket är bra på platta bogar. I princip har vi med den setupen givit bort lättvindsrace men gjort oss svårslagna om det blåser på, framför allt om vinden kommer för om tvärs. Detta, plus strategin på sista benet, var avgörande.

Missa inte avsnitt 8 av Hamnen show med reportage från bland annat soloseglingen Harken Solo Challenge där Refanut vann långa banan för enskrovsbåtar.

Relaterade artiklar

racing_bankappsegling_2015_Hyundai_Cup_Hyundai_artikel

Hyundai Cup 2014 – den stora folkfesten

Reportage_2014_Seapilot2star_2014_Refanut_video_avslut_Seapilot_2star_Refanut_videopuff

Segervideo och analys från Seapilot2star

Reportage_2014_Seapilot2star_2014_Totalsegrare_Refanut_ingang_Seapilot_2star_Refanut-2

Refanut historisk segrare i Seapilot2star

Reportage_2014_Seapilot2star_2014_Start7_Seapilot_2start_start_7

Start 7 Seapilot2star – livesändning i repris