Volvo Ocean Race: Ericsson 3 byter besättning

Redaktionen

Redaktionen

Volvo Ocean Race

Ericsson 3 Volvo Ocean Rae KapstadenSkepparen Anders Lewander låter norrmannen Eivind Melleby stanna kvar ombord på Ericsson 3 när starten för andra etappen av Volvo Ocean Race startar den 15 november. Danske Stefan Myralf tackar för sig.
– Inget lätt beslut, men det är bäst att jag lämnar min plats till någon som passar in i rollen bättre, kommenterade Stefan sitt avhopp.

Tillbaka i besättningen är Martin Strömberg som enligt uppgift inte seglade första etappen på grund av en skada. Hans ersättare, norske starbåtseglaren Eivind Melleby gjorde tydligen ett gott jobb ombord och seglar nu vidare på etapp två till Cochin, Indien.

Stefan Myralf som varit med i Ericsson Racing Team under lång tid lämnar teamet i Kapstaden.
– Inget lätt beslut, men det är bäst att jag lämnar min plats till någon som passar in i rollen bättre, kommenterar Stefan Myralf, 48 år, på Volvo Ocean Race hemsida.
– Det har varit en spännande tid med Ericsson Racing Team men under första etappen ökade en känsla av olust kring min roll ombord. Jag är van vid att ha ett större ansvar när jag kappseglar än det jag har haft på Ericsson 3.

Anders Lewander, skeppare på Ericsson 3:
-Stefan och jag satte oss ner och diskuterade hans position ombord och vi har bestämt att det bästa är att han lämnar sin plats.
-Stefan har varit en värdefull medlem i teamet och spelat en viktig roll i förberedelserna för att få vår båt till den nivå den hade vid starten.

Ericsson 3 är planerad att sjösättas igen på onsdag. Under tiden båten har stått på land för att bland annat få dit det nya kölbaldet har besättningen fått några dagars semester.

– Shoreteamet har gjort en stor insats med den nya kölen. Juryns beslut var verkligen tufft för oss, men när vi nu visar att vi så snabbt har en ny köl på lats visar det också på vårt vilken hög form av proffessionalism det finns i vårt team, sade Ander Lewander.
– Självlart, när jag tittar på resultatlistan och ser de vå poäng vi har så är det tuft att ta. Men vi måste titta framåt.
–  Jag känner mig säker på den nya kölen, den är identisk med den förra. Vi tror på formen och den är gjord av samma tillverkare som den förra.

Hasse Bauer/hamnen.se

Relaterade artiklar

©GauthierLebec/Charal

Kölbåtarnas fart har fyrdubblats på 40 år!

Hugo Boss

Snart start för omänskliga higtech-racet!

Båtsamverkan Tullen 1

Svårare tider stundar för stöldligorna!

Classic Yacht

Makalös renovering av klassisk träjakt