Volvo Ocean Race: Hårt väder till havs

Redaktionen

Redaktionen

Volvo Ocean Race

Uppdaterad Få har arbetat så hårt i helgen som besättningarna i Volvo Ocean Race. Storm- och orkanvindar med 14 meter höga vågor har rapporterats.

Telefonica Black med Roger Nilson ombord har brutit etappen. Flera båtar tog skydd av land från Filipinerna däribland Puma och Green Dragon som båda råkat ut för skador.
Telefonica Blue tuffade vidare, klarade första stormen och är på väg in i den andra ”tillbaka till överlevnads-strategin”, menar Bouwe Bekking.  De leder  måndag eftermiddag när cirka 700 sjömil återstår till etappmålet i Qingdao.
Ericsson 3 seglar mycket väl, liggar tvåa och har under tre timmar tagit in 18 sjömil på Telefonica Blue, 38 sjömil framför.
Till kartan för att se var båtarna befinner sig nu
Läs Gustav Morins e-mail från Ericsson 3. Se video när bommen bryts på Puma plus ny film vid lugnare förhållanden ombord på Ericsson 3 och genom stormen med Telefonica Blue

Det tar ett tag att vänja sig. Och man blir aldrig riktigt bekväm med det. Jag pratar om rörelserna i båten när vågorna går över två meter, skriver Gustav Morin i ett e-mail från Ericsson 3. Här översatt till svenska.

Idag (läs lördag) har vi sett vindstyrkor på närmare 25 sekundmeter och jag är ganska säker på att våghöjden rör sig om åtta meter?

Du tittar rätt upp i himlen när du blir träffad, och väl over vågkammen är det fritt fall. Ett?Två?.Tre och bang!

När du landar, vet du inte om du ska skratta eller gråta. Det är helt absurt, som att sitta på en jättelik slägga när världens starkaste man drämmer till den på ett cementblock.

Inne i båten, frame vid pentryt är et som värst. Slagen och smälarna är ibland så brutala att du verkligen funderar på om eller när båten kommer att gå sönder. Och, om du inte håller i dig ordentligt och står stadigt, kommer du att skada dig ? svårt.

Det största problemet är att båten inte är gjord för att seglas i sådana här förhållanden så det är därför viktigt att hela tiden gå runt och ha koll. Vår båtkapten Jens Dolmer ingår inte längre i något vaktsystem. Hans huvudsakliga uppgift att ta hand om båten, så att vi vet hur hårt vi kan driva henne.

De senaste timmarna har jens varit upptagen med att fixa en diesel-läcka. I vanliga fall luktar det riktigt illa nere i båten, mest från svett och smuts, men det här är ännu värre. Nu har vi en intensiv stickande doft av diesel som borrar sig in i näsborrarna. Det var vår nödtank som började läcka i ett av slagen från vågorna men jag är inte orolig, det är få saker som vår fixare och seglare Jens inte klarar av.

Puma bryter bommen

Genom stormen ombord på Telefonica Blue

Relaterade artiklar

Flipper 900 DC-8

Flipper 900 DC – första intrycken från första testen!

Flysuit

Nytt fartrekord med 1 050 hk på ryggen!

©GauthierLebec/Charal

Kölbåtarnas fart har fyrdubblats på 40 år!

Hugo Boss

Snart start för omänskliga higtech-racet!