Volvo Ocean Race: Uppåt för Ericsson 3

Redaktionen

Redaktionen

Volvo Ocean Race

Navigatören Aksel Magdahl summerar vad som har hänt ombord på Ericsson 3 som har gjort en rejäl uppsegling från sjätte till andra plats.

Vi klarade inte att passera Puma före scoring-gaten vid den brasilianska ön Fernando de Ochoa, så vi provade en annan väg och förlorade lite grann. Efter Fernando fick vi ordning å våra vindvinklar och fick häng på de ledande båtarna. Då räknar jag inte in Telefonica Blue som för stunden känns som ett avlägset kryssmärke. Det är festligt att se hur fältet för en gång skull splittras och ingen vet egentligen vad de andra ska göra ? men lite tråkigt för navigatörerna att det är tre timmar mellan varje positionsrapport. Med längre mellanrum så hade fältet spridits ut än mer.

Idag (läs söndag) har vi gjort riktigt bra ifrån oss, sakta men säkert har vi tagit in på de framför. Vi har till och med seglat fortare än Ericsson 4, något vi inte är vana vid. Men vi kan nu våra segel och bra trim på båten. Vi har också riktigt bra rorsmän och segeltrimmare som kan få ut det där lilla extra i fart.

Även om Magnus (Olsson) star utanför vaktsystemet så har vi fyra rorsmän som roterar med att styra. De här båtarna går inte fort av sig själva ? besättningen gör stor skillnad. Och under tävlingens gång har vi blivit ett mycket starkare team inom alla områden. Dessutom så kommunicerar vi bra om vilka vinklar som är optimala. Vi seglar cirka 20 grader från kursen eftersom båten är betydligt snabbare på en den mer öppna kursen. Så hela tiden kollar vi och jobbar på om vi kommer snabbare fram mot Boston genom att segla lägre och fortare, eller segla högre och långsammare men i gengäld mer direkt mot Boston.

Det är fortfarande en lång väg kvar och vi ligger väldigt nära Ericsson 4, Puma och Telefonica Black. Troligen kommer det att hända saker längre norrut på vår Atlantväg, så vi försöker att vara smarta och förutse utvecklingen i vädersystemen.

Lätta vindar betyder båt-meck. Ander Dahlsjö och Jens Dolmer använde tiden i Doldrums till att reparera vatten-ballast-tanken, vilken hade skapat en liten fontän av vattensprut i den aktre dele av båten. Nu är den fixad så att den kan göra sitt jobb när det blir mer tryck i grejjerna under hårda halv-vindar. Martin Krite har gjort en del jobb på riggen. Inom mitt område, navigation har det varit lugnt eftersom Ricka och Hutch från Service-teamet gjorde ett bra jobb i Rio. Och det gäller hela båten ? vi är mycket väl förberedda.

Aksel Magdahl, i ett e-mail till Volvo Ocean Race, översatt av hamnen.se

Relaterade artiklar

Kostern Lovisa-Puff

Kostern Lovisa – renoverad, havererad och återuppstånden!

Båt av wellpapp

Så bygger man en båt av wellpapp

Böldpest 2

Böldpest — så blir du kvitt plågan!

Motorrenovering

Proffs plockar isär motor i molekyyyler…