VOR-seglarna gör sig klara för den längsta och kallaste etappen

Gustav Morin

Gustav Morin

Stromberg_puff

Etappstoppen har kortats dramatiskt och seglarna hinner knappt hämta andan innan det är dags för nästa start. På lördag går inport-race i Auckland och på söndag går starten för femte etappen till brasilianska Itajai. Seglarna bereder sig på att gå ända ner till 60:e breddgraden där vågorna är skyhöga och snö och isberg kan skapa stora problem. Martin Strömberg biter ihop och packar extra långkalsonger, läs Fabian Bengtssons intervju.
Foto: Yann Riou.

På söndag går starten för den längsta etappen i Volvo Ocean Race och det ser ut att bli ett riskabelt äventyr genom skrikande vind och kyla. Till och med Martin Strömberg har packat ett extra par underställ men frågan är om de kommer till användning.

Hur var prisutdelningen?
– Det är alltid kul att vinna och dessutom var vi fyra stycken ombord som fick ta emot ett Seamanship Award för gott sjömanskap under båtläckan på den senaste etappen. Det typiska för ett sådant pris är att något ombord måste skita sig för att man skall kunna utmärka sig och få det. Hur har det gått med reparationerna? Det har gått bra och allt är lagat. Båten flyter och vi har hunnit träningssegla mer än vad de andra har gjort.

Hur känns det inför in port seglingen imorgon?
– Det ser ut att bli en reaching-start så nästan allting kommer handla om att komma iväg bra. Vi har gjort några bra starter och några dåliga men i ska i alla fall försöka lyckas bättre än i Sanya när vi gick på märket.

Du skadade benet under förra etappen när en våg knockade omkull dig. Hur mår du?
– Helt okej och även om såret fortfarande är lite infekterat säger vår doktor att det ska vara bra till starten på söndag men det finns annat som oroar mig mer inför nästa etapp. Det kommer bli riktigt kallt eftersom vi söker oss långt söderut och enligt vår plan ska vi segla ner till den 60:e breddgraden. Det kommer gå fort och det är klart att jag gillar när det går undan men kylan ser jag inte fram emot. Många menar att kappsegling på de breddgraderna är ett signum för Volvo Ocean Race. Det håller jag med om och därför är det lite blandade känslor inför en starten. På ett sätt skulle jag helst inte vilja göra det men samtidigt skulle man inte kunna säga att man har gjort det här racet om man om man hoppar över just den här sträckan. Hur som helst kommer det bli skönt att styra bort från kylan och jag längtar redan nu efter att komma fram till Brasilien. Det är en speciell etapp det här och även om vi går för att vinna är det viktigaste att man når Sydamerika med en hyfsat hel båt. Om båten går sönder tidigt kommer det ta lång tid att ta sig till fram till målet.

Hur många underställ har du packat?
– Jag har faktiskt varit och köpt ett par extra så förhoppningsvis blir det lite varmare men som en del kanske känner till gillar jag att spara på grejer. Jag skall försöka att använda alla innan målgången.

Hinner ni fram till din 30-årsdag den 3 april?
– Ja, jag blir ju jättegammal och det känns lite läskigt men det hade varit grymt att gå i mål just den dagen.

Text: Fabian Bengtsson.

Läs alla intervjuer på Martin strömbergs blogg.

Krite_o_Strumpan_pris

Foto: Paul Todd.
Här tar Martin Krite (andra från höger) och Martin Strömberg (t v) emot ”the seamanship award” för sin insats under etapp fyra när deras båt började ta in vatten.

Lördagens In-Port Race sänds live via volvooceanrace.com. På söndag sänds starten av etapp 5 också på TV10 klockan 10.00 svensk tid.

Relaterade artiklar

racing_havskappsegling_2019_VOR_kvinnliga_seglare_Yongest_woman_in_the_ocean_race

Yngsta tjejen i Volvo Ocean Race dominerar

racing_havskappsegling_2019_The_Ocean_Race__The_Ocean_Race_Salen

Svensken som ska leda nya The Ocean Race

racing_havskappsegling_2019_Maiden_women_offshore_Tracy_Edwards

Första kvinnliga skepparen i Whitbread berättar

racing_havskappsegling_2018_IMOCA60Lyfter_Ingang_IMOCA60LyfterIngang

Nu lyfter IMOCA 60!