Xp 33 – spartansk och sportig skönhet

Gustav Morin

Gustav Morin

Xp_33_sailing
X-Yachts flirtar med den yngre publiken när de lanserar sin nya Xp 33. De slopar konkurrenternas VO70-wannabe-stil med jättehäck och satsar på snygga seglande linjer och bra balans, ren sittbrunn och spartanskt inre. Danska testare sägs ha toppat 14,8 knop.

Många nya kölbåtar försöker ofta efterlikna något de inte är. De breddar häckarna till max för att verka som att de är finfina undanvindsbåtar som planar enkelt. Men vikten är alltid alldeles för hög för att det ska vara möjligt och det blir bara en fånig gimmick.

X-yachts har inte överdrivit sportbåtsattributen utan hållit aktern på en vettig bredd och satsat på att skapa en båt som är snabb allround.

– Allt handlar inte om undanvindsfart, båten måste ju kryssa bra också, säger Johan Delin som är återförsäljare i Sverige.

Se video när Hamnen.se testar XP 33!

Det borde vara rätt väg att gå. I våra vatten kommer man sällan undan kryss och det blåser sällan särskilt mycket, vilket gör att det inte är värt att satsa på en ren undanvindsbåt som bäst kommer till sin rätt när det blåser hårt.

Xp 33 är lite som en modern X-99 men med högre vikt och mer segel, vilket borgar för en stabilare färd. Det borde också göra den lite tråkigare att segla, eller lugnare om man så vill. I vilket fall hävdar varvet att den är mycket snabbare. På kryssen ska VMG (fart mot mål) bli 10 procent bättre i mellanvind och upp till 15 procent snabbare på undavind i mellan till frisk vind.

X-yachts_XP_33
Xp 33 går lite mot strömmen med sina relativt smala mått och till synes ganska låga fribord. Den är 19 cm smalare än t ex X-34 och precis lika bred som den två fot kortare Elan 310.

http://www.youtube.com/watch?v=wsFHhnsAOFA Danska båtmedier testade båten i slutet av november och fick en bra resa i ganska hård vind. De säger att har mycket kraft men känns stabil och att den är lättare att hantera än till exempel X-35.

– Man kan lova mycket med gennakern uppe utan att rodret tappar fästet, sade Bådnyts Morten Brandt efter testen. Något som skilljer den rejält från storasyster X-35 som inte kan släppas en sekund på hård undanvind.

Enligt redaktören blåste det 8–11 m/s  och med sju man ombord ska XP 33:an ha toppat 14,8 knop i surfarna.

XP_33_segling
Under testen i Danmark seglade man med full besättning men båten ska fungera fint för two handed-segling också.

Så till detaljerna. Båten har genomgående minimalistisk stil utan onödiga detaljer. Den är försedd med ett rejält peke i kolfiber som standard och även mindre erfarna seglare ska kunna få fart på den ordentligt. Gennakern gör den också trevligare för shorthanded-segling och är den lika stabil som danskarna säger borde den fungera riktigt bra för det. För dem som orkar ragga gastar och vill segla IRC går det att välja spinnaker.

Varvet satsar inte på att göra Xp 33 till entypsklass, det skulle konkurrera för mycket med X-35. Istället får man optimera som man vill och sikta på IRC eller SRS.

En trevlig detalj är att man satsat på en rejäl rorkult i komposit som placerats längst bak i aktern, vilket skapar en stor och ren sittbrunn.

Båten kommer att levereras med aluminiummast som standard men det går att få kolfiber som också är något högre.

Data Xp 33:
Längd: 9,99
Lvl: 8,86
Bredd: 3,21
Djup: 1,90
Depl. 4400kg
Köl 1,90
Kölvikt 1 700 kg
Bränsletank standard 50 liter
Storsegel: 33,8 (36 kvm race)
Genua 106%: 29,2
Gennaker: 93 kvm (109 race)
Spinnaker A: 96 kvm
Pris 1 550 000 inkl moms och full utrstning men ex segel.

Var med när Xp 33 premiärvisas inomhus på Lidingövarvet måndagen 10:e december.

Relaterade artiklar

HOC YACHTS sold to X-Yachts

X-Yachts satsar på svensk motorbåt

batar_segelbatar_2019_Ingang_X4oIngang

X4° – frisk satsning på sport och komfort

batar_segelbatar_2018_XcUppdaterad_Ingang_XYachtsUppgraderingIngang

Xc – färska finesser på klassisk design

batar_segelbatar_2018_X46_Ingang_X46Ingang

X4⁶ – två delar cruising och en del racing