Z30+ – ny svensk racer med komfort som tillval

Gustav Morin

Gustav Morin

En planande lättviktsracer helt i kolfiber med 52 procent av sin vikt i bulben. Som går att semestra bekvämt med?
Z30+ ska ha löst den svåra ekvationen.

Att ta bort onödig vikt i konstruktionen och istället placera vikten i bulben har varit det genomgående temat för Z30+. Och mycket riktigt är den väldigt lätt men med den tyngsta bulbkölen i klassen. Hela 52 procent av båtens vikt ligger i bulben och det är väldigt ovanligt, inte minst på en 30-fotare som går att semestra med!

Det handlar såklart om att kunna segla snabbt men att samtidigt maximera det rätande moment och på så vis skapa en båt som både är förlåtande och enkel att segla snabbt, även shorthanded. Till skillnad från vanliga så kallade sportbåtar som ofta har lätt köl och är snabba med besättning, men hopplösa utan besättningsvikt på kanten.

Racer/cruiser – inte tvärtom

Trots sin sportiga framtoning ska Z30+ bjuda på oanad komfort med generös ståhöjd, breda fullängdskojer och ett rymligt pentry. Men komforten ska bara finnas när den är värd sin vikt.

– Det är inte kul att kappsegla en tung båt men det är inte heller kul att semestra i ett lättviktsbygge som är optimerat för fart. Vi  har löst den problematiken, säger Jimmy Hellberg som har varit en stor del av designarbetet och framtagandet av konceptet.

Låg vikt och prestanda rimmar sällan med bekväm cruising. Men vi har löst ekvationen.

 

– En vanlig inredning i en 30-fotare väger ofta minst 400 kg och stoppar man in det i en båt så kan den inte plana längre.  Vi har gått på spåret med modulär inredning. Istället för att bygga en cruiser man kan kappsegla med, skapade vi helt enkelt en riktig racer som man kan semestersegla med.

Tänk sportbil med fyrhjulsdrift och traction control!

 

Utöver låg vikt och tung bulb, är ett balanserat segelplan samt effektiv kölfena och roderblad nyckeln till kul och effektiv segling.

– Lyckas man med alla delar blir resultatet direkt svar på styrning, segeltrim och besättningens rörelser – precis som en jolle, men med hög stabilitet som gör henne mycket mer förlåtande. Tänk sportbil med fyrhjulsdrift och traction control!

Båten har i grunden designats av Johan Larsvall och nu prestandaoptimerats av Jimmy Hellberg. Vaxholm komposit står för bygget och Stefan Törnblom beräknar och viktoptimerar.

Första båten är beräknad att segla i vår.

Z30+
(preliminära siffror)
Längd: 9.52 m
Bredd: 3,28 m
Djupgående: 2,10 m
Vikt: 2 700 kg
Storsegel: 32 kvm
Fock : 26 kvm
Gennaker: 110 kvm
Ballast: 52 %
DLR (förhållande längd- deplacement): 100
SA/D bidevind (förhållande segelarea- deplacement): 30
SA/D undanvind (förhållande segelarea- deplacement): 73
Mer info: www.zyachts.se
Z30+

Relaterade artiklar

T28 – trimaran i kolfiber av Stefan Törnblom

T28 – svensk kolfiberdröm till pangpris!

Arcona 345

Arcona 345 – första intrycken från testen

racing_bankappsegling_2019_Shorthanded_emelyHagenWilliwaw

Svenskar testar nya unika OS-klassen i helgen

racing_bankappsegling_2018_Fast40_Fast_40

Fast40 – het uppstickare i kappseglingsvärlden

Kommentarer (0)