Du är här:Hem Artiklar Segelbåtar Axel Rahm först att foila med Chalmers Optimist

Axel Rahm först att foila med Chalmers Optimist

Tidigare i veckan fick elitseglaren Axel Rahm chansen att prova den foilande Optimistjolle som Chalmers Tekniska Högskola har utvecklat. Så Axel – hur var det?

Hur var det att få en av världens långsammaste segelbåtar att flyga fram på det sättet?

– Haha, det var en härlig känsla. Jag känner ju Optimistjollen väl och innan den lyfte så var den sig lik. Men sen så… jag måste säga att jag var lite tveksam i början men efter 50 eller 100 meter när jag kom utanför hamnområdet började det vibrera och låta i centerbordstrumman och sen lyfte jollen och sköt iväg. 

Axel Rahm, 17, fick det första lyftet med Chalmers Optimist och är rankad 1:a i landet i Laser Radial. 

Var det svårt?

– Nej, eller ja – jag är ju seglat mycket Wasp och är ju van vid foilande segling men det är kul att få en Optimistjolle att gå så fort och lätt. Det starkaste intrycket var hur allt vågskvalp plötsligt tystnade när jag lyfte från ytan och sköt iväg.

Så det var helt bekymmersfritt?

– Nja, det finns ju begränsningar. Man kan ju inte foila på kryssen utan man får hålla sig mellan halvvind och slör. 

Varför var det just du som fick bli testpilot?

– Jag hade hört talas om det här forskningsprojektet för något år sedan och visade dem mitt intresse så de hörde av sig och frågade om jag ville prova. Jag är ju ganska lätt och van att segla så de tyckte väl att jag skulle passa för uppgiften.

Till vardags går du på Seglargymnasiet i Lerum, är regerande juniormästare i Laser Radial och ligger dessutom etta på rankinglistan för tillfället. Är det ingen risk att din Laser Radial känns hopplöst trög och tråkig nu när du har foilat med en Optimist?

The Foiling Optimist

Graphene and hydrofoils gives optimist dinghy superpowers Students and researchers at Chalmers University of Technology and SSPA Sweden has designed and developed an optimist dinghy with supreme capabilities. By using a composite with added graphene the hull is made stronger and lighter. Hydrofoils are added to lift the boat, decreasing drag and allowing greater speeds. After experimenting and testing in SSPA:s ship research and development facility in Gothenburg, Sweden, the dinghy is ready to be tried out at sea for the first time. @axelrahmsailing will do the honors. #chalmersftw #SSPA #chalmersmaterials #foiling #optimist #foilingoptimist #foilinggeneration

Publicerat av Chalmers University of Technology den 5 april 2017

– Haha, nej, det tror jag inte. Lasern är utvecklande på så många sätt och en bra grund för min fortsatta utveckling och så kanske jag foilar desto mer framöver.

Är foling en fluga eller är det seglingens framtid?

– Foiling kommer att växa, absolut, men jag tror inte att foilande Optimister kommer att bli en särskilt vanlig syn. Åtminstone inte inom en nära framtid.

Se också:
Chalmers testar foilande Optimist!
Världens första foilande Optimist!
Foils ger nytt liv åt gammal Laser!
Flygsegling med Moth – varför det blir ett beroende...
Snabbare än vinden på flygande surfbräda.

Publicerades: 2017-04-06

Skriv ut