Du är här:Hem Artiklar Segelbåtar Life 7.5 – premiärsegling av nya snygga miniracern

Life 7.5 – premiärsegling av nya snygga miniracern

Life_7.5_sittbrunnLife 7.5 är en ny svensk liten racer. Den ser ut som en mix av 100-miljonersbåten Wally 100 och en Open 6.50. Den är billigare än en liten Bavaria och enligt mätetalet snabbare än en Melges 24. I spänd väntan på att själva få testsegla får vi här höra tillverkarens kommentarer efter första seglingarna.

Här är några spontana ord från Peter Keerberg som nu bokstavligt talat sjösatt Life-projektet:

"Första 20 minuterna på vattnet...

Min första känsla var att LIFE 7.5 känns större än jag väntat mig. Kanske är det den djupa kölen kombinerat med skrov formen som gör det, eller den stora sittbrunnen.

Vi sträckte ut ur Hinstholmskilen i 8-10 m/s och bar fullt stor och fock. Båten bar segelytan väl i vinden och var 100 procent kontrollerbar, mycket tack vare de dubbla roderna.

Men att fathead storen twistade ut snyggt och den stora skrovstabiliteten gjorde också sitt.

Att köra med fullt tryck i storen kanske inte var optimalt i fart, men ändå en indikation hur hårt man kan pressa henne.

När vi föll av till halvvind och fick en ökning på loggen från 7-8 knop till + 10 knop, så nu vet jag i alla fall att båten har mycket att ge.

En slör ned till Särö med loggen konstant över 10 knop och ett torrt fördäck gör att hon känns än större. Vi valde att inte sätta gennakern på premiärturen, även om det var otroligt lockande.

Några dagar senare testade vi Gennakern och Code 0'n. Två mycket trevliga segel som kompletterar varandra väl.

Snabb i lätta vindar
Nu har jag även testat båten i lätta vindar och den känns rikgit lättdriven med Code'n (se film om Code 0 här).  En kväll hamnade i bleke på kring 1 m/s true vind, vi kunde trots det logga 3,7 knop. Att röra sig med den farten i bleke är en magisk känsla som jag tidigare endast fått i flerskrovsbåtar. Det gör också att man slipper de så otroligt tråkiga transporterna med motor. Man har ju trots allt valt en segelbåt för seglingen skull, eller hur?

Jag har placerat plottern centralt i brunnen och tycker att det känns bra. Att hela tiden ha 100% koll på hur man kan gå bland kobbar och skär, ger inte bara en säkerhet men också en fördel på kappseglingsbanan.

Att skippa skotskenor på däck gör inte bara däcket renare och lättare men också skönare för bara fötter under cruising.

Lösningen med down/infucker till focken och utväxlad kontroll i lovart fungerar fantastiskt väl. Samma sak gäller Gennaker/Code 0 skoten som går under däck för över.
Den nedsänkta Facnor-rullen med tamparna under däck har också blivit bra. Ett stort tack för sparring kring ideerna och lösningarna på däck skall bland annat gå till Henrik Ottosson på North i Göteborg.
Utan hans erfarenhet och engagemang hade det inte blivit så bra som det blivit.

Full Crew och Shorthanded
Sittbrunnslayouten har visat sig fungera ypperligt för både shorthand segling och segling med full crew. Vi har massor kvar att lära hur man bäst driver båten, men helt klart är att båten lever upp till briefen och funktionerna sitter väl.

När allt är nytt är det inte alltid lätt att få allt att fungera till 110% med en gång. Riggen visade sig inte gå att montera, men efter några temporära lösningar fick vi upp den.
En del små justeringar behövs på trailern, roderna och hydrauliken till kölen. Men med tanke på innovationsnivån och ambitionerna med båten så är det småsaker och kommer att fungera bra när första båten levereras."

SWE 2 kommer att synas på bland annat Harken Solo Challange.

Fakta Life 7,5:           
Längd: 7,5m                 
Bred: 2,50 m              
Djup: 2,00/0,60 m       
Totalvikt: 850 kg             
Ballast: 400 kg              
Storsegel: 28 kvm             
Fock: 15 kvm                       
Gennaker: 60 kvm
SRS-tal: 1,286            
Pris: ca 450 000 kr

Läs tidigare artikel här.

Vi på Hamnen.se hoppas på att provsegla under sommaren och då får vi se om superlativen står sig!

Life_7.5_deck

Life_7.5_mainsail

Life_7.5_For

Life_7.5_i_hamn

 

Publicerades: 2012-05-29

Skriv ut