Du är här:Hem Artiklar Segelbåtar Sun Loft 47 – världens första enskrovskatamaran

Sun Loft 47 – världens första enskrovskatamaran

jeanneau sun loft 47 872Man tager skrovet från en enskrovsbåt, i detta fall en Jeanneau Sun Odyssey 490 och förser den med en inredning från en modern katamaran. Häpp!

Ungefär så gick det till, menar den svenska återförsäljaren, Navigare Yachting, som premiärvisade Jeanneau Sun Loft 47, som nyheten heter, på Marstrand Boat Show och som nu ställer ut den på båtmässan Allt på sjön i Gustavsberg. 

– Det är förstås en grov förenkling, förtydligar Björn Harkell, på nyss nämnda bolag.

Och fortsätter:

– Men det ger ändå en bild av vad detta är för typ av båt.

Poängen enligt säljarna är att man får det bästa av två världar – enskrovsbåtens seglingsegenskaper och katamaranens svårslagna invändiga rymd och boendekomfort.

Att seglingsegenskaperna skulle vara bättre än för en katamaran är en intressant tanke. Kanske är den mer lättdriven och möjligen aningen vassare på kryssen. Kanske. Samtidigt så kränger den, vilket en katamaran inte gör. 

Men det är knappast seglingsegenskaperna som står i centrum om man är sugen på en cruisingkatamaran och är redo att istället lägga ögonen på Jeanneaus nya supercruiser med mer tingeltangel än en julgran på NK. 

I Jeanneau Sun Loft 47 finns inte mindre än sex gästkabiner, plus ytterligare en för skepparen.

´Inte helt överraskande vänder sig denna båt till chartermarknaden där mycket boutrymme i båtarna är önskvärt.

Ett av många grepp i jakten på utrymme är att man har placerat pentry med kyl, frys, kokplattor – och allt annat som hör pentryn till – uppe i sittbrunnen på Jeanneau Sun Loft 47.

– Och ja, det är gott om plats ombord då alla vi 12 personer som jobbar i montern här i Marstrand får plats i sittbrunnen.

Enligt uppgift ska de första testerna av seglingsegenskaperna – också de i samband med Marstrand Boat Show – ha utfallit väl ut:

– Vi gick rakt ut till havs med Marstrand i ryggen och det blåste 10-14 sekundmeter. Vi tog in ett rev både i storen och focken. På kryssen loggade vi 7,8 – 8,2 knop långa stunder och båten kändes stabil och styv men samtidigt lätt på rodret, avslutar Björn Harkell.

Publicerades: 2019-08-30

Skriv ut