Snabbtips – fördubbla livslängden på dina segel

– UV-ljuset! Det är den absolut största boven och seglens värsta fiende.

Orden är Björn Österbergs, segelmakare på North Sails, med tunga meriter på kappseglingsbanor över hela världen. Han fortsätter:

Tuff segling sliter, men inte så hårt som intensivt solljus. 

– Därför rekommenderar jag att man har ett bra bomkapell och rullfockskapell. Och använder det. Inte bara i hemmahamnen utan också när man har seglat klart för dagen på helgen eller semestern.

Björn Österberg har ingenting emot att sälja nya segel ofta, men tipsar ändå gärna om hur man förlänger seglens livstid. 

Det bästa är om man sätter på det direkt på väg in i hamnen med samma självklarhet som att man förbereder tampar och hänger ut fendrar. Då har man vunnit mycket.

Att själv ta måtten till sitt bomkapell är enkelt. Resten sköter kapell- eller segelmakaren. 

Det kan låta som en enkel rutin att följa. Men Björns erfarenhet är ändå att det lätt slarvas med detta hur mycket han än påminner sina kunder om det. Så därför har han ytterligare en lösning som kan förlänga seglens livslängd:

– Om man hör till dem som lätt slarvar med bom- och rullfockskapellen så kan man alltid be sin segelmakare att sy på ett UV-skydd i dacron längs akterliket och bomliket. Det är en kostnad som man snabbt tjänar in på att seglet slipper slitas så hårt.

Nästa tips för att spara sina segel är att skota och trimma väl när man seglar.

– Det kan låta väldigt enkelt. Men verkligheten därute är att många seglar med fladder i seglen och det sliter hårt. Värst är de små snabba vibrationerna i akterliket som snabbt sliter sönder fibrerna i seglet. Skota rätt och dra åt snörplinan i akterliket när så behövs.

Ett bomkapell eller ett rullfockskapell kostar i runda slängar 3 000 kronor till en 30-fotare, enligt Daryl Luxmoore på Blue Ocean Båtkapell. 

Sist men inte minst lönar det sig att lämna in seglen på översyn med jämna mellanrum så att segelmakaren får åtgärda små slitage och fel innan de hinner bli stora och dyra, avslutar Björn Österberg.

Denna artikel är ett samarbete med Atlantica Båtförsäkring