Snart avgår första självseglande fartyget!

Gustav Morin

Gustav Morin

<

Det snackas mycket om självkörande bilar. Men faktum är att självkörande fartyg ligger närmare i framtiden. Se videoklippet om Yara Birkeland som sjösätts nästa år.

Det är norska bolaget Yara som tillsammans med Kongsberg kommun som är i full färd med att utveckla detta första helelektriska autonoma containerfartyg.

Yara Birkeland, som det heter, kommer att ha sin hemmahamn i norska Porsgrunn och trafikera några närliggande städer med företrädesvis gödningsmedel i lasten.

I början kommer fartyget att vara bemannat men går det sedan som man hoppas så kan man sedan låta datorer ta över rattandet ända tills Yara Birkeland till sist är helt självseglande år 2020.

Stora miljövinster!
Den största vinsten är att fartyget släpper ut noll och ingenting av miljögifter och att det ersätter motsvarande 40 000 lastbilar som annars skulle ha trafikerat vägarna med allt vad det innebär av utsläpp och risker.

– Med det här nya autonoma batteridrivna containerfartyget flyttar vi transport från land till hav. På så sätt minskas buller och utsläpp samtidigt som det förbättrar säkerheten på vägarna, säger Svein Tore Holsether, chef för Yara, i ett pressmeddelande.

Se också:
Rolls-Royce ska styra fartyg från torra land.
Norge bygger världens första tunnel för fartyg.
Premiär för eldriven färja i Stockholm.
Mayflower – trimaran för obemannad Atlantsegling.

Yara Birkeland  
Längd: +70,00 m
Bredd: 15,00 m
Djupgående: ca 5,00 m
Dödvikt: ca 3 500 – 4 500 ton
Motor: 2 x Azimuth-elmotot + två bogpropellrar/motorer
Bränsle: Batteri pack: 3,5 – 4 MWh
Antal personer: snart noll
Mer info: www.km.kongsberg.com

Relaterade artiklar

Electric sailing

Elmotor i segelbåt – så resonerar långseglarna!

Flax27-Greenboats-2019_JKu_2893-min-3

Flax 27 – byggd av fröer och PET-flaskor!

Evoy

Världens starkaste el-utombordare är nu norsk

Dykning efter avfall

De har kånkat upp sju ton båtbatterier från Mälarens botten