ANNONS

Bränslesnål best ska korsa Atlanten på 48 tim

Gustav Morin

Gustav Morin

Den här vågpiercande designdrömmen ska slå Atlantrekordet som stått sig sedan år 1992 och sattes av en turbinracer på 68 meter med 55 000 hk. Nu ligger den största utmaningen inte i att slå tiden, utan att göra det med låg förbrukning.

Den nuvarande rekordhållaren på den 3 100 sjömil långa sträckan New York till England heter Destriero, och är en otroligt tung pjäs med gigantiska bränsletankar.

Den ser ut som en blandning av ett stridsfartyg med stealthambitioner som parats med en klassisk amerikansk muskelbåt. När dess 54 990 hästkrafter trycker fram vatten genom båtens tre vattenjetaggregat för allt vad tygen håller så blir toppfarten 59,4 knop.

8 000 liter i timmen
Inte illa för en båt som mäter 68 meter och väger 400 ton, utan bränsle. Att den i den farten förbrukade 8 000 liter i timmen är inte lika imponerande. Det sägs att den hade 700 ton bränsle ombord under rekordåket…

DestrieroDen nuvarande rekordhållaren som drivs av tre flygturbiner. 

Destrieros rekord lyder 2 dagar, 10 timmar, 54 minuter och 50 sekunder. Snittfarten var 53,09 knop.

Nu satsar ett gäng britter på att slå rekordet. Och idén verkar knappast sprungen ur någon vadslagning en blöt kväll på puben.

Tävlingen, eller rekordförsöket om man så vill, går för detta ambitiösa gäng ut på att påvisa hur effektivt man kan kan åka till havs utan att förbruka mängder av bränsle. Tanken är att båttypen ska stå till grund för framtida snabbgående färjor.

2FCE197400000578 3385243 After the 15 million record attempt the team hope to use the boa a 30 1451993565971Hög snittfart är nyckeln till framgång. 

Utvecklingen av båten har pågått i tre år och man har använt all tillgänglig modern teknik, inte minst CFD (computaional fluid dynamics eller beräkningsströmningsdynamik på svenska) för att skapa en farkost som är både snabb, snål och relativt komfortabel.

I videon ovan kan ni också se hur de testar en replica på fyra meter i hög fart. 

Laget kallar sig precis som Storbritanniens Olympiska lag för för Team Great Britain och utmaningen är att slå de båda historiska rekorden över Atlanten: The Blue Riband Atlantic Challenge, och The Hales Trophy.

Genom vågorna
Skapelsen bygger på ett katamaranskrov med två tvärgående steg. Det som skiljer den från vanliga racingkatamaraner är framförallt breddem och förskeppet. De båda förarna har negativ vinkel och tanken är att båten likt en missil ska gå rakt igenom de värsta sjöarna, istället för att flyga över som en vanlig planande båt. Sen att båten är lika bred som den tidigare rekordhållaren men i runda slängar hälften så lång – ja, det blir häftigt att se hur det fungerar. 

Om det är effektivt i riktigt hög fart återstår att se. 

2FCE212800000578 3385243 The catamaran design will allow the vessel to pierce through wav a 28 1451993565966Genom istället för över. Det är en del i hemligheten att färdas effektivt över havet.

Båten heter TGB 34 och skiljer sig som ni säkert redan räknat ut på alla punkter från den tidigare rekordhållaren. Den är helt byggd i kolfiber och är nästan hälften så stor och säkert 15 gånger lättare än sin 25 år äldre rival. Vikten är precis som antalet hästkrafter och storleken på bränsletanken ännu ej officiell.

Besättningen kommer att bestå av sju personer, precis som Destrieros hade, och man hoppas att slå rekordet under 2018. 

Följ projektet på www.teamgreatbritain.com.

16

17

19

TGB 34  
Längd: 34 m
Bredd: 12,8 m
Toppfart: 62 knop
Antal motorer: 6 st
Motortyp: Hybrid
Destriero  
Längd: 67,7 m
Bredd: 12,91 m
Toppfart: 59,4 knop
Bränsletank: 750 000 l
Drivning: 3 x vattenjet
Motor: General Electric F404-GE-402 på 54 990 hk
Vikt: 400 ton
Skrovmaterial: Aluminium
Pris: 40 – 50 miljoner pund

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

racing_havskappsegling_2013_Atlantic_record_Record_woman_puff_490x260_playknapp

Kvinnlig skeppare och 13 män sätter Atlantrekord