CraftCart – ny svensk eldriven amfibiebil på Allt för sjön

CraftCart – ny svensk eldriven amfibiebil på Allt för sjön

Elias Johansson Rimsby

Craftcart-eldriven-amfibiebil-utombordare
Craftcart är en ny fordonstillverkare från Sverige som satsar på amfibiefordon.

Amfibie-el-mopedbil. Är det ens ett ord? Om det går som CraftCart Company hoppas så är det snart en vanlig företeelse. Världspremiär på båtmässan Allt för sjön som pågår för fullt.

Amfibiebil är ett gammalt och känt fenomen, även om fordonstypen aldrig har slagit igenom på bred front. Nu är frågan om CraftCart, en helt eller delvis eldriven amfibiemoped, kan göra det?

Eldriven trehjuling med snurra

Enkelt beskrivet är det en mopedbil som kan köras på land såväl som på vatten. Den finns i två varianter: Dels C3 Omni som har en 4 kW elmotor med ett batteri på 3,6 kWh som ger en räckvidd på land på 5-8 mil. Toppfart 45 kilometer i timmen.

Måtten som anges är en längd på 3 meter, bredd på 1,6 meter och vikt på 275 kg, utan utombordaren.

Från land till vatten

Konvertering mellan fordonets två lägen görs alltid i vattnet. Från land backar man ner till vattnet för att upplevelsen ska bli så vingelfri som möjligt, “båten” är bredast och mest stabil i aktern.

Omställningen är helt automatiserad. Bakhjulen och det drivande framhjulet fälls upp samtidigt som utombordsmotorn fälls ner.

Från vatten till land

Vill göra det omvända och köra upp på land sker omvänd cykel.

Ett tips när man skall köra upp på land är att köra fram till strandkanten och lägga i parkeringsbromsen. Då parkerar sig fordonet snyggt på strandkanten under konverteringen och när allt är klart är det bara att köra vidare.

Hybrid eller helt eldriven

CraftCart är en svensk aktör som varit leverantör till fordonsindustrin under många år. Amfibiebilen är deras första produkt av det här slaget och den kan drivas helt av el eller som hybrid – med eldrift på land och med bensindriven utombordare på vatten.

Upp till 20 knop

För hybridvarianten är det en Mercury på 20 hk som står för framdrivningen och som kan putta på det planande skrovet i upp till 20 knop med en räckvidd på upp till 30 sjömil. Tankvolymen är 12 liter och fylls på från utsidan av fordonet, vilket gör det enkelt att ta vägen förbi en bensinmack på väg till sjön.

Fler tuffa amfibiefordon på Hamnen

Grodan – smidigaste och bästa amfibiebilen någonsin
Watercar – vilt planande Hummer för privat bruk
Så blir Tesla Cybertruck en effektiv foilande båt
Världens första amfibiehusbåt
Tender 33 – världens dyraste amfibiebil

Amfibiebilen CraftCart i full rulle på torra land.

Nästa variant, C3 ECO, har samma motor för framdrivning på torra land men en sorts “turbin” för framdrivning på sjön. Effekten på “elturbinen” är reglerbar. Toppeffekten är på 740 Watt vilket motsvarar ungefär en hästkraft. Det ger en fart på 4 knop. Driftstiden på full effekt är fyra timmar, vilket gör det möjligt att köra i 15 sjömil innan det är dags att ladda batteripacket igen.

Eco som bara har eldrift kostar 395.000 kronor medan Omni med utombordaren går loss på 435.000 kronor.

CraftCart i full rulle på sjön.

Tillverkaren av CraftCart har anor sträcker sig ända tillbaka till 1940-talet som underleverantör av delar till bilindustrin. Länge nog hade man dock närt en dröm om att skapa en helt egen produkt. En dröm som nu alltså är verklighet.

Finns på båtmässan

Visas på båtmässan Allt för sjön den 9-12 mars och den 16-19 mars.

Erbjudande: Hamnen Plus 30 dagar + dagsbiljett till Allt för sjön för 220 kr.

Elias Johansson Rimsby

Craftcart-eldriven-amfibiebil-utombordare

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

WaterCar EV den eldrivna amfibiefarkosten som vill göra övergången från land till vatten busenkel.

WaterCar EV – elbil, elbåt eller båda delar?

Watercars_Panther1

Watercar – vilt planande Hummer för privat bruk

Tesla_blir_bat

Så blir Tesla Cybertruck en effektiv foilande båt

Amfibiebilen_Grodan_Arne_Linding

Grodan – smidigaste och bästa amfibiebilen någonsin