Konsten att skarva en bilfärja

Elias Johansson Rimsby

Vad göra när färjan inte längre räcker till för alla bilar som måste fraktas? Enkelt – man kapar av den och förlänger den med 30 meter. Här är en uppvisning i god planering, precision och yrkeskunskap.

När den 190 meter långa svenska bilfärjan Peter Pan inte längre räckte till tog man ett drastiskt beslut. Om man bara kapade av den och skarvade den med 30 meter skulle man få plats med 100 bilar till.

Sagt och gjort.

Vad som sedan sker i en torrdocka i Tyska Bremerhaven är en makalös uppvisning i god planering, yrkeskunskap och precision där man bland annat lägger fyra kilometer ny svetssöm och drar 120 kilometer nya elkablar. Allt på 75 dagar.

För att inte tala om svårigheten att få skrovet tätt och att hitta rätt viktfördelning.

Ship rebuild

Relaterade artiklar

Vagfarja-med-eldrift

Nya elfärjor till Stockholms skärgård för en miljard kronor

Lastfartyg-med-lyxbilar-sjunkar-pa-atlanten

Lyxbilar i tusental har nu sjunkit på Atlanten

Bilar-i-brand-pa-atlanten

Första videobilderna från färjan som brinner på Atlanten

Richard Hammon goes boating

Top Gear-profilen kliver ombord på containerfartyg med astronomiska mått!

Skriv en kommentar