Dragracing med Long Tail Boats handlar om att göra det lätt och billigt för sig. Enkelt förklarat tar man den motor som är tillgänglig, monterar en evighetslång propelleraxel (lång för att skapa jämnvikt) och till sist en propeller.
Allt detta monteras sedan på en väldigt liten båt. I videoklippen nedan har man dragit detta till sin yttersta spets och säkerhetsutrustning som hjälmar och flytvästar är det ingen som är intresserad av.
Svår balansakt
Som förare gäller det förutom det självklara – att gasa för allt vad tygen hÃ¥ller – ocksÃ¥ att hitta rätt trimvinkel med motor, axel och propeller. Man mÃ¥ste ocksÃ¥ parera med kroppsvikten sÃ¥ att inte bÃ¥ten välter. Den sista videon nedan visar att det annars sker pÃ¥ ett ögonblick pÃ¥ grund av propellerns rotation i farter pÃ¥ upp till i värsta fall 90 knop.
Den artikel och den video som Hamnen.se publicerade i förra veckan om ett fartrekord på 227 knop på Colorado River väckte stort intresse. Men det var med en budget i mångmiljonklassen och om man bara ser till förarnas prestationer så smäller dragracing med Long Tail Boats betydligt högre.