Nytt fartrekord med 1 050 hk på ryggen!

Det är precis lika galet som det låter och ser ut.  Men nu kan man flyga utan stup eller traditionell flygmaskin i vansinnig fart! Dock helst över vatten… 

Richard Browning har byggt små flygplan sedan barnsben och drömt om att någon gång själv lätta från marken.

Det började mest som en galen idé men har på bara ett par år utvecklats till något som verkligen fungerar. Nu har han nyligen slagit fartrekord på nästan 137 km/h och börjat fnula på vad man egentligen kan göra för nytta med en jetmotor med 1 000 hk på ryggen.

Ett nyttoområde kanske kan vara att flyga mellan olika båtar till havs? 

En uppdatering för att generera lyft och på så vis höja effektiviteten och minska energiförbrukningen är att kränga på sig en fladdermusdräkt. Det är lite oklart mycket snålare driften blir men det är på energiförbrukningsfronten som man behöver jobba lite extra, så det är nog en vettig åtgärd.

Bränsleförbrukningen är lite av en akilleshäl.

Jetmotorn suger i sig cirka 3,8 liter i minuten (!) och eftersom man inte orkar kånka runt på mycket mer än 20 liter bränsle så är flygtiden bara omkring fem minuter.

Flygtiden må vara kort men man hinner ändå komma en bra bit…

En annan akilleshäl är priset som sägs ligga på 450 000 dollar.

Det har talats om att starta utvecklingen av en elektrifierad version, så det finns hopp att få använda Jet-ryggäcken även för miljövänner som inte gillar att bränna bränsle. Men det lär dessvärre fortfarande finnas en hel del kvar att göra på utvecklingsfronten.

Grundaren och utövaren hävdar att upplevelsen är unik. Vi tror honom. 

Är detta då något som gemene man bör syssla med? Richard Browning har nog redan tagit ett gäng fysiska smällar för laget under utvecklingsstadiet – så att vi andra ska slippa – och nog ser det någorlunda stabilt ut.

Om man jämför med till exempel base jumping så är det nog till och med säkert. Eller?

Fotnot: Människan började att experimentera med jet packs redan på 40-talet.