Världens första elcykel för sjön kommer nu till Sverige

Världens första elcykel för sjön kommer nu till Sverige

Alfred Ahlberg

Elcykel-bärplan-manta5-vattencykel-foiling-foils
Nya Zeeländska Manta5 kommer till Sverige. Elcykeln som flyger fram – på vattnet.

Imponerande men udda – är nog enda sättet SL3 från Manta5 kan beskrivas på. Det Nya Zeeländska företaget tar elcykeln till vattnet och ger den bärplan. 

Att hitta användning för teknik på land och applicera den på sjö- och båtliv är inget nytt. Men få hade nog tänkt sig ett giftermål mellan den allt mer populära elcykeln och bärplansteknik. Något som det Nya Zeeländska företaget Manta5 gjort till verklighet.

Nu kommer deras SL3 till Sverige och ger löften om en cyklingsupplevelse på vattnet för hela familjen som få tidigare upplevt.

Inga större förkunskaper krävs

Till skillnad från de som vill ge sig ut med foilande segelbåtar eller surfbrädor så kräver Manta5s SL3 bara två enkla förkunskaper. Att föraren kan cykla och att den kan simma. Därefter hävdar företaget att resten ska så gott som lösa sig självt.

Väl i vattnet kan cykelturen börja antingen från bryggan eller liggandes helt i sjön. Enligt Manta5 tar det en nybörjare cirka 40 minuter från första pedaltrampet till att “flyga” runt på bärplanen.

Manta5 är elcykeln som fungerar på havet. Och det behöver inte vara stiltje. Här får vi se den nydanande foilande uppfinningen i surfvågor.

Modulär och hopfällbar

Medan de flesta cyklar går att slänga upp på en billig cykelhållare från valfri järnhandel är SL3 något annorlunda. Dess stora bärplan gör att detta hade blivit en snudd på omöjlig uppgift.

Får plats i en stor bil

Istället är cykeln konstruerad på ett sådant vis att den enkelt ska gå att montera ned för att sedan läggas in bitvis i bakluckan på en större SUV. När det sedan är dags att cykla igen kräver själva monteringen inga verktyg och kan göras på stranden eller bryggan.

Riktigt snabb elcykel

Med en marschfart på sex knop orkar instegsmodellens batteri driva cykeln i lite drygt två och en halv timme. Är det bråttom hem? Med full gas kommer cykeln upp i knappa elva knop.

Under Allt för sjön fick Hamnen en möjlighet att kika närmre på detta minst sagt udda färdmedel. Den skepsis som tidigare funnits över cyklar till havs övergick då i ett intresse och stor iver att få testcykla, något som KSSS, som lagt vantarna på första exemplaret som kommit till Sverige, lovar ska bli av inom kort.

Vanliga frågor om elcykeln med foil – Manta5

Fungerar den i vågor?

– Ja, vi har inte cyklat utför Jaws ännu men den funkar i de flesta väder- och vågförhållanden.

Hur djupt behöver vattnet vara för att det ska fungera?

– En meters djup är tillräckligt för att kunna cykla. Men för att kunna göra en vattenstart där man tar sig upp på cykeln i vattnet, så behöver det vara två meter djupt.

Finns det någon viktgräns för användaren?

– Hundra kilo är vår rekommenderade maxvikt. Men det funkar även om man är tyngre.

Det finns absolut äventyrspotential i den nya foilande elcykeln. Den kommer från Nya Zeeland och där har man cyklat över havet från nord till sydön, en sträcka på 26,2 km som tog 2 timmar och 28 minuter. Och om vi har förstått allt rätt så var detta inte med den nya modellen där elmotorn ger bra knuff.

Håll utkik på Hamnen.se för ett kommande test av SL3!

Alfred Ahlberg

Elcykel-bärplan-manta5-vattencykel-foiling-foils

Visa 1 Kommentar

1 kommentar till “Världens första elcykel för sjön kommer nu till Sverige”

  1. Ja kan ju vara bra när man ska till butiken…
    Ja visst ja, det var på vatten. Suck, mer saker som påverkar miljön negativt. Så blir solklar “DISS” på det.

    Svara

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

decadence-andywaugh-andy-waugh

Decadence – den kanske mest obskyra superjakten hittills

Nimbus_eldrift_svavare

Nimbus – ny frisk satsning på eldrift och svävande skrov

seadrive 2

SeaDrive – svårslagen manöverbarhet med pod-drift

Spiri-bar-technologies-foil-rekord

Hundra sjömil på en laddning – Spirit 35 EF ska krossa motståndet