Svenska Anna-Lena har Team SCA i sikte

Redaktionen

Redaktionen

Än är inte loppet kört när det gäller att få en svenska med på den svenska båten SCA i Volvo Ocean Race. När starten går i spanska Alicante den 4 oktober hoppas Anna–Lena Elled vara med i besättningen. Även om hon inte kommer att få bidra till båtens framfart i striden på världshaven.

Tanken att ansöka om platsen som on board reporter på SCA fanns där tidigt. Men sedan slog Anna-Lena den frestelsen ur hågen ända tills självaste Mange Olsson ringde och föreslog att hon skulle ansöka.

– Jag minns att jag blev alldeles svettig över förslaget. Men nu har det gått ett och ett halvt år sedan det där samtalet. Och jag har varit på teamets träningsbas på Lanzarote två gånger och nu står jag inför en segling med laget över Atlanten, säger Anna-Lena.

Hon är 39 år och utbildad civilingenjör med en doktorsexamen i energi och miljö. Seglingsmeriterna sträcker sig till några EM- och SM-starter i F18. Om hon i framtiden kan lägga till ett Volvo Ocean Race i sitt CV återstår att se. Jobbet som on board reporter innebär att man rapporterar och dokumenterar allt som händer ombord utan att delta i själva kappseglandet.

– Det är roligt att SCA möjliggör för kvinnor att delta på en arena som normalt sett varit förbehållen män. Det gillar jag. Jag ska prestera och dokumentera vad som försiggår ombord i text, bild och film. Jag är inte nervös, men spänd av förväntan, säger Anna-Lena. Och fortsätter:

– Det är lätt att prestera när man har läget under kontroll och är utvilad. Men det är en konst att prestera under motsatta förhållanden. En av utmaningarna är att skapa bra rutiner ombord, oavsett om det är stiltje eller blåser kuling, så att jag kan fungera optimalt, få mycket gjort och orka vara en positiv och uppmuntrande kraft.

Team SCA lämnade Newport, USA igår för att segla över Atlanten till Lanzarote med en rundning utanför Lissabon i Portugal. Det gör man för att seglingen över Atlanten, i så hög utsträckning som möjligt, ska motsvara den sjunde etappen av Volvo Ocean Race som seglas om precis ett år.

Om Anna-Lena är med ombord då återstår att se. Men om så är fallet så blir hon den andra svensken att kunna skriva in meriten att ha varit on board reporter i Volvo Ocean Race i sitt CV.

Den första var Hamnen.ses chefredaktör Gustav Morin.

Filmerna nedan visar hur livet ombord på en Volvo Ocean 65 kan vara och hur båtarna byggs.

Volvo Ocean 65 Class:
Längd: 20,37 m
Längd v l: 20,00 m
Längd med peek: 22,14 m
Bredd: 5,60 m
Djupgående: 4,78 m
Vikt: 12 500 kg
Ballasttank: 2 x 800 (+ 1 x 1 100 l i fören)
Masthöjd: 30,30 l
Storsegel: 163 kvm
Krysställ: 468 kvm (stor + Code 0)
Krysställ: 296 kvm (stor + fock)
Undanvindställ: 579 kvm (stor + spinnaker)
Mer info: www.volvooceanrace.com

Relaterade artiklar

racing_havskappsegling_2019_VOR_kvinnliga_seglare_Yongest_woman_in_the_ocean_race

Yngsta tjejen i Volvo Ocean Race dominerar

racing_havskappsegling_2019_The_Ocean_Race__The_Ocean_Race_Salen

Svensken som ska leda nya The Ocean Race

racing_havskappsegling_2019_Maiden_women_offshore_Tracy_Edwards

Första kvinnliga skepparen i Whitbread berättar

racing_havskappsegling_2018_VORTheMovie_Ingang_Volvo_Ocean_Race_recap_2017_2018

VOR – the movie!