Svenska män går oftast på grund – där skördas flest propellrar

Även i år har båtdelningstjänsten Skipperi kunnat dela med sig av unik båtstatistik baserat på uthyrningar runt om i världen. Statistik som visar ett och ett annat om hur vi kör både i olika länder men också hur det skiljer sig mellan män och kvinnor. Vi får också svar på var vi allt som oftast går på grund.

Pang! – Hamnen.se testar att gå på grund...
Pang! – Hamnen.se testar att gå på grund…

Genom att analysera data från sitt geofencingsystem har man kommit till flera insikter om det svenska båtlivet. En lärdoma som dragits är att män i Stockholms skärgård med ett till tre års erfarenhet av båtar är de som oftast går på grund. Datan visar även att män, med förvisso en ganska liten marginal, går på grund oftare än kvinnor. Men statistiken omfattar även våra grannland Finland, Danmark och Norge.

Jämfört med just Finland är skillnaden tydlig. Svenskar går på grund nästan dubbelt så ofta som våra grannar i öst. I analysen har man tillskrivit detta till att svenska båtägare ofta vill hitta den orörda viken. Men en större försiktighetsprincip hos finländarna kan också spela in.

– I Finland finns också fler luriga grynnor än i Sverige, vilket gör att man i större utsträckning håller sig till utmärkta farleder, vilket förstås minimerar antalet incidenter, säger, Axel Nordman, vd på Skipperi Sverige.

Men datan ger även andra insikter

Med data som denna så är det samtidigt spännande att fråga sig var flest båtar faktiskt går på grund – och även det har man lyckats ta reda på.

Baserat på 110 000 turer med olika sorters båtar har man kunnat komma fram till att ett grundområde strax nordost om Fjäderholmen i Stockholms skärgård är den palts där flest bottenkänningar sker. Trots att grynnorna är utmärkta med kardinalmärke tycks detta vara platsen som skördar flest propellrar under en sommar. Fjäderholmarna råkar dessutom vara en av de allra mest populära färdmålen för svenskar.

Läs även: 
Går män på grund oftare än kvinnor – ny statistik avslöjar
Skipperis nya eldrivna båt

Men hos Skipperi hoppas man kunna använda geofencing-system som visat var grundstötningarna ägt rum för att undvika samma grynnor framöver.

– Vi har byggt ett eget system i våra plottrar som varnar när båten är nära ett farligt grund vilket har fungerat mycket bra. Det har gjort att det grund som flest gick på förra året inte längre är med på listan, säger Axel Nordman.

Hela rapporten finns att ta del av här!

Många har läst

Populära båttester

  • Upptäck Vänerns båtpärlor med Skippo

    Färdmål

Skippo tipsar

Topplistor

  • Gör det själv – sommarsäsongen är runt hörnet

    Till Kunskap

Preppa för sjösättning

Hållbarhet & miljö