Svenska Mantaray lanserar framtidens båt

Förbrukningen är otroligt låg i relativt hög fart och framfarten kräver förvånande få hästkrafter. På Båtmässan i Göteborg premiärvisas vad som kan vara framtidens båt. 

Efter många års utveckling kommer nu One.fly som är en mer produktionsklar modell av EFP 16 som Hamnen.se provkörde för en bra stund sedan.

Det är snillet Alexander Sahlins teknik som står till grund för projektet och den skiljer sig från allt som haft med gamla Volgor eller andra hedenhösmaskiner att göra.

Här handlar det om en modern konstruktion som verkar gå lika snyggt som snålt. Till skillnad från den fantastiska men kanske inte så vackra föregångaren Foiltwister så kan One.fly köras med en helt vanlig utombordare – driven av el eller bensin.

Flyghöjen är alltså lägre än för Foiltwistern men fullt tillräcklig för att skrovet ska gå fritt från de flesta inomskärsvågor. Det är också förklaringen till att nya One.fly ska kunna stoltsera med en svårslaget komfortabel färd.

Komforten och effektiviteten är otrolig.

Med en bensinmotor på 30 hk så kommer förbrukningen i 25 knop att landa på 0,3 liter per sjömil. Räckvidden på el i 25 knop ska landa på 40 sjömil med det största batteripaktetet.

Nya One.fly från Mantaray hydrofoil craft är en båt som sticker ut från mängden och som lovar komfort i toppklass, samt otroligt låg förbrukning.

Båten som ställs ut på båtmässan i Göteborg är en konceptbåt. Nästa båt som blir klar kommer att ha en del ändringar. Den kommer att bli lite längre och smalare och ha plats för fyra personer.

Här är renderingar som vi publicerat tidigare, när båten gick under namnet EFP 16, men som fortfarande står som grund för konceptet.

En annan båt som sett till att fler fått upp ögonen för foiling är svenska Candela Speed boat, som Hamnen.se också testat. En stor skillnad mellan Candela och One.fly är att den sistnämnda bygger helt på analog teknik och att prisnivån blir betydligt lägre.