Skippo testar

Manta5 – upp till bevis för den foilande elcykeln

Vi har sett många sorgliga försök. Det ena värre än det andra. Här ger vi ändå den foilande elcykeln Manta5 en chans och hoppas på ett trendbrott. Se testen!

Negativ grundinställning? Det må vara. Men så är vi också flera redaktörer inom svensk båtmedia som kan vittna om den ena sorgliga försöket efter det andra. Försök att skapa en vettig sjögående cykel.

Se också:
Manta5 första intrycken från testen

Värst var nog den gången då en legendarisk chefredaktör inom svensk båtpressen gick med på att ta en långtur från Stavsnäs till Sandhamn. Den gången på en vanlig trampcykel på en slags uppblåsbar ponton-konstruktion som enligt uppgift skulle vara både banbrytande och på alla sätt fantastisk.

Fel, fel, fel!

Envis och vältränad som han var kom han halvvägs. Sedan blev det för uppenbart att hela konstruktionen var ett feltänkt från början till slut.

Det finns hopp!

Nu tänds det ändå ett hopp för möjligheten att cykla till sjöss. Den här gången gäller det världens första foilande elcykel. Utmärkande för Manta5, som den heter, är att den har rejäla bärplan med mycket lyftkraft och att man får god hjälp av en elmotor. Något som är guld värt i starten. Men också för att orka hålla ångan uppe under längre sträckor.

Svårast, ska det visa sig, är att hitta balansen precis innan starten men därefter är det inte värre än att de flesta klarar det efter lite envis träning. Hur mycket beror förstås på personliga förutsättningar.

Som att lära sig cykla – igen

I mångt och mycket påminner det om att lära sig cykla på en vanlig trampcykel. Det kan kännas svårt, på gränsen till hopplöst länge tills man plötsligt baran klarar av det. Vad som hände däremellan är oklart.

Skippo testar Manta5 med utgångspunkt från Wasahamnen i Stockholm som på många sätt är en perfekt omgivning för en foilande elcykel, så länge som man håller sig ur vägen och inte ramlar framför tung sjötrafik.

Två olika versioner

Vi testar den i två versioner. En litet äldre variant som kräver litet mer av muskelkraft för att framföras. Och så den nya (med tilläggsbeteckningen SL3) som har genomgått en lång rad förfiningar och förbättringar. Pris från 50 000 kronor respektive 100 000 kronor.

Med tanke på priset så kan man också fråga sig vem som är den typiska köparen.

Vem är den tänkt för?

– Det är lite samma grej som att åka en eldriven foilande surfbräda. Fast ändå inte. Fördelen med Manta5 är att funkar som träningsredskap. Men också för och för finåkning i lugnt tempo – ungefär som på en vanlig elcykel. Sedan är räckvidden bra. Upp till 4,5 timmars körning, påstås det, beroende på hur man trampar eller kör.

Max 12 knop

En nackdel, kan man tycka, är att det fortfarande inte går speciellt snabbt att cykla till sjöss. Toppfarten är 12 knop och den farten orkar man inte hålla speciellt länge.

Se testen!