Världens största fartyg lägger till i Göteborg

Gustav Morin

Gustav Morin

Maersk Triple-EMaersks nya fartyg är 400 meter långt, 59 meter brett och kan lasta
18 000 containrar på vardera 20 fot.
– Det är som att fickparkera, man kör ut en bit och backar sedan in, säger kaptenen till Göteborgsposten.

Det nya fartyget heter Triple-E vilket står för ”Efficiency”, ”Economy” of scale och ”Environmentally improved”, alltså effektivitet, ekonomi och miljö.

Fartyget har 19 våningar, varav nio är över däck. Toppfarten är 23 knop och från marschfart tar det tre kilometer att få stopp på ekipaget.

Bränsleeffektiv
Men hög fart har inte varit prioriterad. Målet med detta enorma fartyg är snarare att kapa kostnader och minimera utsläpp. Triple-E är således designad för låga farter och bränsleeffektiv framfart.

Propellrarna är större än på andra fartyg, vilket innebär att de jobbar på med färre varv och klarar att driva ett större fartyg med mer last utan att använda större motorer. Man använder också fartygets egna avgaser för att skapa ytterligare drivande energi.

Fartygets storlek tillsammans med effektivare system för att lasta och lossa, ska kunna kapa kostnaden för frakten av varje container med upp till 30 procent och CO2-utsläppen per container ska halveras.

Ytterligare fartyg på väg
Det har kostat cirka 1,2 miljarder kronor att bygga Triple-E och Maersk planerar att bygga ytterligare 20 nya systerfartyg i den så kallade Triple E-klassen på varvet i Sydkorea

– Vi välkomnar Maersk Lines nya Triple-E till Göteborg. Det är en mycket stark symbol för den växande handeln mellan Sverige och Asien, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn i ett uttalande.

Exportcontainrarna kommer att fyllas med papper, trävaror, stål, industrikomponenter och fordonsdelar.

Importen bestårav elektronik, kläder, möbler och livsmedel. Och insatsvaror till industrin.

Nya rutten
Intresset för fartyget är stort och vill man se det kan man åka till Långedrag, Nya Varvet eller Älvborgsbron.

Göteborg var slutdestinationen för jungfruturen. Från och med nu kommer hon att trafikera Gdansk, Århus, Göteborg, Bremerhaven, Rotterdam, Port Tangiers, Singapore, Yantian, Hongkong, Kwagyang, Ningbo, Shanghai, Tanjung Pelepas.

Relaterade artiklar

Tres-Hombres-puff

Nytt företag fraktar gods som förr

Hoegh Trapper worlds biggest cargo ship for cars

Så funkar världens största bilfärja

Fraktfartyget Rix Emerald smiter.

”I have no problem”

nyheter_2019_Seglande_lastfartyg_Seglande_lastfartyg_3

Klart för världens första segeldrivna fraktfartyg!