Vattenskoter och jetski på framfart med nya tuffa tävlingar

Gustav Morin

Gustav Morin

Jetski och vattenskoter är på frammarsch i Sverige.Intresset för jetski och vattenskoter har ökat stort i Sverige senaste fem åren. Inte minst när det gäller racing – nu finns 150 aktiva tävlingsförare i Sverige. I helgen, 27 – 28 augusti, går tävlingar i Skokloster och i Karlsborg. Grym show och möjlighet att hyra ett ekipage billigt utlovas i Karlsborg.  Hela 57 ekipage är anmälda.

Under 1980-talet slog intresset för jetski och vattenskoter rekord i Sverige. Vi var en relativt stor nation inom sporten och hade framgångar i internationella tävlingar. Men vi hade mindre framgång hos harmonisökande sommargäster och snart förbjöds maskinerna.

Förmodligen var förklaringen de ettrigt högljudda tvåtaktarna och de små bensintankarna – utövarna snurrade alltid runt i samma vik.

Nu ser sporten ett uppsving igen. Det finns ingen samlad statistik på antalet sålda maskiner men antalet aktivt tävlande är 150 personer och från och med i år arrangeras vattenskoterrace som offshore-klass med distansrace, som komplement till bojbanorna vilka tidigare regerat.

I många större båtrace, såsom Roslagsloppet och ”Skärgårdens snabbaste båt” är  det vattenskotrar som har flest deltagare.

– Det är helt fantastiskt att så många anmäler sig och vill köra nu i Karlsborg. Det är många veteraner som vill köra igen, säger Tommy Jacobsson från Örebro Kumla Jet Racing Club som arrangerar tävlingen i Karlsborg.

Han fortsätter:

– Till tävlingen i Karlsborg har jag anpassat formatet till något jag kallar Race of Jetski champions, en sorts match racing, som det heter i segling, eller race of champions som det heter i bilvärlden. Man kör alltså man mot man och slipper att starta i ett stort fält, som i de vanliga racen. Därmed minskar riskerna enormt eftersom ingen kan köra över en om man vurpar. Därtill blir det enklare att köra eftersom man slipper stänkvattnet som skapas när man kör efter en konkurrent. Ett bra upplägg som gör att fler lite ringrostiga förare vågar köra helt enkelt. 

Jetski_Kumla
Foto: Örebro Kumla Jetracing Club

Att köra jetski, som på svenska kallas ”ståmaskiner”, är bland det roligaste man kan göra på vatten. Det är fysiskt, tekniskt och extremt fartfyllt. Accelerationen är fantastisk.

Jag gjorde ett reportage för ett antal år sedan där jag som total novis skulle lära mig att köra Jetski på två dagar och sedan delta i svenska amatörmästerskapen – en upplevelse jag aldrig glömmer. 

Det tog inte så många timmar innan jag hade hyfsad kontroll på ekipaget och trots att jag körde en standardmaskin med toppfart strax under 40 knop är det få farkoster som sedan dess givit mig samma fartupplevelse.

– Jag har dragit igång evenemanget i Karlsborg för att jag tycker att sporten förtjänar uppmärksamheten och direkt fick jag både Svenska mästaren Mattias Ekström och Jetskilegenden Bill ”Hurricaine” Haig från USA att ställa upp.

Det är enkelt och i jämförelse med många andra motorsporter billigt och problemfritt att köra Jetski och vattenskoter. Det blir inga hårda krascher och slitdelarna är få, inte minst om man jämför med motocross. Kanske är det därför som sporten nu växer igen.

– Vi har sett ett uppsving inom jetski och vattenskotersporten senaste åren och i år har många också ställt upp i distansrace, säger Per Benson generalsekreterare på Svera ( Svenska Racerbåtförbundet).

Dessvärre fastnar många vattenskoterförare hemma i sina vikar och kör fort och gör tvära svängar om och om igen på samma plats utan något mål. De utnyttjar knappast sina skotrar till fullo. 

Vattenskoter_Guppa_1

Att köra race mellan bojar innebär att testa gränserna på ett helt annat sätt och att köra på öppet hav, där ingen kan bli störd, är också fantastiskt häftigt. Jag har kört vattenskoter över Ålands hav i höga vågor och kan likna det vid att åka skidor eller snowboard.

Man måste arbeta med hela kroppen för att hantera vågorna och klara av att hålla hög fart. Gasen regleras hela tiden och man måste koncentrera sig till max för att styra i ett bra spår mellan vågorna så att luftfärderna minimeras, när vattenjeten förlorar fästet går det ju också långsammare framåt. Trots de fantastiska fartegenskaperna hålls förbrukningen fortfarande nere. Under min tur som gick tur och retur mellan Täby och Mariehamn drog skotern strax över en halvliter per sjömil.

I helgen o Skokloster blir det ett kort distansrace på sju sjömil tillsammans med tuffa racerbåtar. I Karlsborg handlar det om nära-publiken-action och racen körs centralt. 

Video av SVERA från Stockholm Jetski Challenge 11 juni 2011:
http://www.youtube.com/watch?v=LlSo7k5hC_s

Senaste modellen från Sea-Doo – grymmaste skotern någonsin i deras sortiment:
http://www.youtube.com/watch?v=L6WrzdHVb6E

http://www.youtube.com/watch?v=IUmN1_Ttuwg

Het modell från Yamaha FZR – tuffaste modellen från Yamaha:
http://www.youtube.com/watch?v=7FFYULlQhGQ

Svenska klubbar:
http://www.ojk.se/
http://www.jetracing.nu/
http://www.sjrc.se/

 

Relaterade artiklar

Jetboat 7

Johans hembyggda jetbåt är god för 66 knop!

Vattenskoter blur

”Kriminella gäng väljer vattenskoter”

Saxdor 200 T-Top

Saxdor 200 Sport – skoter och båt i ett!

Skoter

Johan byggde om morfars snöskoter till vattenskoter