Waveflyer – vattenskoter med bärplan

Elias Johansson

Elias Johansson

Tyst, miljövänlig och väldigt energieffektiv – men störst av allt är känslan att sväva fritt och ljudlöst på låg höjd över vattenytan.

Att vattenskotrar redan i grunden är hyfsat lättdrivna är inget nytt. Men vad sägs om en foilande vattenskoter som bara kräver en bråkdel av energin som en traditionell vattenskoter – så som vi känner den?

Det är vad The Renewable Energy Vehicle Project (REV) har jobbar med. Ett projekt som drivs av University of Western Australia.

Liggandes vid bryggan skulle den kunna tas för vilken vattenskoter som helst, om än i slimmat utförande, men det är när man gasar på som det händer.

Vi har uppmärksammat Waveflyer tidigare. Nu hoppas man på att projektet ska ytterligare luft under vingarna, 

Med hjälp av bärplan som kontrolleras av en avancerad stabiliseringsteknik påstås detta flygande flytetyg vara en barnlek att köra. Och som om inte det vore nog så bjuds här en silkesmjuk färd helt utan stötar från vågor och svall.

Se också:
Test av Foiltwister.
EFP16 – vi testar nya svenska bärplansbåten.

Litiumjonbatterier på 2 kWh uppges räcka till 30 minuters färd med två personer på skotern, oklart i vilket fartregister.

I konstruktionen av Waveflyer har REV-teamet fått god draghjälp av Electro Aero, som utvecklar flygkontrollsystem och elektrifierade drivlinor.

Man har även fått sponsring av litiumproducenten Galaxy Resources samt elektronikföretagen Nvidia, Altronics och X-sens. Men projektet verkar ändå gå trögt.

 

waveflyer

Relaterade artiklar

elskotrar

L’Overboat – elfoiling-katamaran-vattenskoter!

P-30 Riddarfjarden

Stockholm testar världens snabbaste elektriska passagerarfartyg

Narke electric vattenskoter

Narke GT95 – eldriven vattenskoter med svenska Petestep-skrovet

Taiga Orca 14

Taiga Orca – muskulös eldriven vattenskoter till Sverige

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar