Assisted Docking – hemligheten bakom det smarta systemet

Elias Johansson Rimsby

En utveckling av den numera välkända joystick-styrningen. Så långt är vi med – men hur fungerar systemet och kan det installeras i min båt? Anders Thorin på Volvo Penta vet besked.

Vi hade egentligen ingen anledning att tvivla på Assisted Docking. Likväl var det nervöst när Hamnens Claes Olivecrona skulle backa in med en närmare 18 ton tung bjässe i kraftig sidvind mellan två andra båtar (se reportaget!)

Tid har passerat, manövern är avklarad och alla är helskinnade. Men frågor kvarstår. Hur kan Assisted Docking få båten att ligga stilla i alla förhållanden? Hur stor är precisionen när systemet sedan arbetar vid finmanövrering?

Flera system i samverkan

Den enkla förklaringen är att det hela bygger på individuellt styrda IPS-drev, elstyrning, joystick samt Dynamic Positioning System och i en slug kombination. Men sen då?

Ingenjören förklarar

Se inslaget där Anders Thorin, Product Manager Electronics, Volvo Penta förklarar det hela.

Inslaget är producerat i samarbete med Volvo Penta.

Assisted_Docking

Relaterade artiklar

Manovrering_trang_hamn

Snabbkurs – smidig manövrering i trånga hamnar

Snabbkurs_tillaggning_rak_axel

Snabbkurs – så lägger du till med rak axel

Fountaine Pajot-3

Fountaine Pajot – rymlig som få och snart med eldrift!

Precision against the dock-2

Volvo Pentas nya teknik för automatiserad tilläggning

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar