Avator 7.5e – premiär för Mercurys första elmotor

Elias Johansson Rimsby

Mercury_Avator_75e_inledningsbild Mercury tar klivet in i elmotor–branschen med en snurra på 750 W som nu visas på båtmässan i Düsseldorf. Hamnen har känt och klämt.

Det talas om totalt fem elutombordare i denna första omgång. Fem snurror som alla ska lanseras under loppet av 2023. Förutom Avator 7.5e, som i skrivande stund visas på världens största båtmässa, kommer bland annat också Avator 20e och 35e (2 kW och 3,5 kW) inom kort.

Se också:
Elsnurra – den enkla vägen till det eldrivna båtlivet
General Motors miljardsatsar på elmotorer till båtar

Avsikten är uppenbar – att så många som möjligt ska våga, vilja och till och med frestas att ta steget över till det eldrivna båtlivet. Ett båtliv som öppnar möjligheter till upptäcktsfärder på insjöar och andra känsliga områden där fossildrivna snurror är förbjudna.

Tyst motorkraft

Först ut är Mercury Avator 7.5e som drar många blickar till sig i Düsseldorf. En motor som förutom det självklara, bjuder en och tyst motorkraft, också ska vara föredömligt enkel att hantera såväl under körning som under transport och förvaring.

Tester av elsnurror:
Så bra är Stream Propulsions nya eldrivna “15-hästare”
Stream Propulsion – så bra är den svenska elsnurran

Mycket krut har lagts på att Mercury Avator 7.5e ska vara smidig att hantera och förvara.

Bärhandtag och snäppfäste

En rimlig gissning är också att den amerikanska marin-giganten har tänkt till både en och två gånger innan denna motor blev verklighet. Något som har resulterat i en motor som verkar mycket genomtänkt med sina smidiga bärhandtag för såväl motorn (samma som gashandtaget) som för batteriet. En snitsig finess är också att Avator 7.5e lekande lätt att koppla bort från akterspegeln tack vare sitt snäppfäste. Något som tillåter att  själva fästanordningen (en så kallad bracket på 2,8 kilo) kan sitta kvar på båtens akterspegel.

Hamnen känner och klämmer

– Ett helt subjektivt intryck, men likväl ett intryck, är också att Mercury Avator 7.5e känns mindre plastig än sina konkurrenter. Samtidigt ska det sägas att den har ett sämre vikt/effekt-förhållande än till exempel Torqeedo och Stream Propulsion. Mercurys siffra gällande detta kommer dock att bli bättre på de starkare motorerna som kommer att bygga på samma grund, rapporterar Hamnens Gustav Morin från Düsseldorf.

Mercurys egen reklamvideo.

Full koll på batteriet

Via en app i mobiltelefonen får man (såväl som i displayen på själva motorn) en bra överblick över laddning såväl som räckvidd. Batteriet snabbkopplas under motorkåpan utan kablar. Därtill kan motorn fås med ett extra batteri för mer utsträckta färder.

Oklart med priset

Vad den nya elsnurran kommer att kosta är oklart. En källa, som dock reserverar sig för att kunna vara fel ute, talar dock om trakterna kring 35 000 kronor.

Vikt 16,7 (motor) + 7,6 (batteri) + 2,8 (bracket) kilo.

 

Mercury_Avator_75e_inledningsbild

Relaterade artiklar

Awake_Vinga_inledningsbild

Eldriven foilande surfbräda i tuff räckvidds-test

400_nya_laddstolpar_för_elbatar

Laddning för elbåtar – 400 nya laddstolpar i skärgården

Candela_elektrisk_farja

Elektriska bärplansfärjor kapar utsläppen med 97,5 procent

Mercury-V10-400-hk

Mercury lanserar första utombordaren med V10 och 400 hk

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar