Avocette III – bortglömd, dödsdömd och återuppstånden

Huckins_Avocette
En av utmaningarna var att räta ut det förvridna skrovet. En annan var att ersätta den 86 år gamla Sterling-motorn med 2 x 435 hk D6 Volvo Penta IPS-dieslar.

Ibland händer det att Hamnen stöter på något alldeles extra när det gäller heroiska renoveringar. Detta är ett sådant tillfälle. Här är storyn om Avocette III.

Historien om Avocette III tar sin början 1931 där hennes skapare Frank Huckins på Huckins Yacht Corporation ställer ut henne till försäljning på en båtmässa i New York, mitt under den djupaste depressionen.

Det världs-ekonomiska omständigheterna bäddade för en god affär – för köparen. Voges, en riktig båtentusiast, kunde bortse från det utsatta priset 27 000 dollar och få skönheten för blott 17 000.

Se också:
Otroliga renoveringen av Marga IV – nu starkare än någonsin
Renovering – drömmen om en trygg långfärdsbåt
Princess Svanevit – världens längsta 12mR rustas till topp

Där och då började ett långt glamouröst och innehållsrikt båtliv för Voges och några kända namn ur dåtidens kändiselit, där dansaren Ginger Rogers bara är ett exempel på stora namn som bjöds med ombord.

Första förfallet

Voges vårdade och underhöll båten i 50 långa år tills hans sålde den för blott 20 000 dollar 1980. Utan hans vård och plånbok förföll den snabbat men räddades av båtälskaren Jerry Bass från New Jersey, som återställde den och behöll den till sin död i början av 2000-talet.

Vad som hände sedan är inte känt i detalj av den enkla anledningen att båten försummades, glömdes bort, förföll och vanvårdades å det grövsta – ända till januari 2016 då storyn skulle få en ny oanad vändning.

 

Det sitter i detaljerna. Topprenoverade Avocette III lämnar ingen oberörd.

Någon, närmare bestämt båtentusiasten på företaget Yachting Solutions in Rockport, Maine, hittade Avocette III ensam och övergiven och bestämde sig för att få fason på henne – kosta vad det kosta vill.

Mödosam renovering

Och det gjorde det – kostade alltså. När Morong och den inhyrde konsulten/yacht-designern Bill Prince var klar med henne så var det efter otaliga arbetstimmar och kostnader.

Eller som Bill Prince uttryckte det:

– Det hade varit betydligt enklare och billigare att bygga en ny likadan båt från grunden.

Nya motorer

En av utmaningarna var att räta ut det förvridna skrovet. En annan var att ersätta den 86 år gamla Sterling-motorn med 2 x 435 hk D6 Volvo Penta IPS-dieslar.

Något som är en större operation än vad det först verkar vara då det nya montaget krävde ett bredare och bärigare skrov. Ja, kort sagt att man breddade skrovet med några centimeter.

Högre toppfart

Som om inte det vore nog krävdes en del ingrepp för att anpassa båten för den nya och betydligt högre toppfarten på närmare 40 knop.

Idag är Avocette III den äldsta Huckins Cruisern som forfarande finns bevarad. En makalös renovering med ”restomod” som genomgående tema – ett fenomen som sprider sig allt snabbare i bilvärlden men som än så länge är mindre känt i båtbranschen.

Rymd och sober komfort är det genomgående temat.

Enkelt förklarat handlar det om att bevara det gamla när det gäller design och utsmyckning toppa det hela med modernast tänkbara teknik.

I fallet med Avocette III innebär detta att hon gar fått behålla sin gamla yttre men också att hon nu är begåvad med den moderna motorer, ny marinelektronik och allt annat som förenklar vardagen ombord.

God stabilitet

Därtill har det gamla avlånga (läs ranka) skrovet fått god hjälp av moderna gyrostabilisatorer som har gjort en annars ranglig resa föredömligt stabil.

Foto: Billy Black