Baltic Yachts – svindlande lyx från Finland

Elias Johansson

Elias Johansson

I Jakobstad, ligger Baltic Yachts. Okänt för den breda massan trots att (eller för att) de levererar världens kanske mest påkostade och avancerade segeljakter till en väldigt exklusiv kundkrets. Hamnen tar ett snack med VD:n.

Humble yet proud. Eller ödmjuk men ändå stolt på ren svenska. Det är mottot när Baltic Yachts bygger och levererar några av världens mest avancerade segeljakter till några av världens rikaste personer.

Det handlar alltså om specialbyggda lyxjakter i ordets rätta bemärkelse, ofta helt byggda i kolfiber, som byggs till de kräsnaste av kunder som vet vad de vill. Jakter som byggs i ett unikt exemplar varpå formarna skrotas.

Miljötänk på kundens begäran

Inte så klimatsmart att bygga lyxjakter, kan tyckas, men mitt i allt detta görs också ansträngningar i miljöns anda.

– De senaste åren har vi noterat ett snabbt växande intresse från vår kundkrets att värna om miljön och det både vill och måste vi anpassa oss till, säger Anders Kurtén VD på Baltic Yachts.

Kurtén fortsätter:

– Miljötänket börjar redan i fabriken som drivs av lokalproducerad el från vind- och vattenkraft och så är vi sedan några år nere i noll och ingenting av osorterat avfall.

– Men så bakar vi, återigen på kundens begäran, in allt mer klimatsmarta lösningar i de färdiga produkterna.

Dynamic Stability System foil uppges minska lutningen och rörelserna i sjön samtidigt som den gör underverk för båtfarten.

– Ta bara Baltic 142 Canova, till exempel, som tack vare elmotor och pod-drev samt minst sagt sofistikerade laddningssystem för batterierna klarar snabba och bekväma oceankorsningar utan att sätta klimatavtryck, säger Kurtén.

Se också:
Se när Baltics otroliga lyxjakt besökte Stockholm.
När enorma Baltic 146 färdas på småvägar.

Så fortsätter det med innovationer som ska falla kundkretsen på läppen. En kundkrets som faller in under kategorin UHNWI (Ultra High Net Worth Individuals), ett gäng som består av en kvarts miljon personer (i världen) och som tillsammans äger 13 procent (!) av världens tillgångar.

Så här kan inredningen se ut men allt är upp till beställarens speciella önskemål i samråd med varvet.

– Och det är goda nyheter för alla att vår kundkrets visar ett stort intresse för miljön då just denna klick i mångt och mycket sätter trenderna för vad resten av befolkningen ska tycka och intressera sig för.

Baltic 142 Canova är skapad för att klara oceanöverfarter med noll klimatavtryck.

På samma tema har Baltic Yachts utvecklat möjligheten att beställa sin segeljakt med lin som komplement till kolfiberstrukturerna. Ett naturligt material som visserligen gör den färdiga jakten något tyngre men som, enligt Baltic Yachts, också ska innebära en rejäl miljövinst.

Innovationsbenägna

I allt detta prat om miljö ska det förstås också påpekas att Baltic Yachts verksamhet handlar om mer än att bara jaga klimatsmarta lösningar. Mest av allt är det ett superexklusivt och innovativt båtvarv som har gjort till sin sak att ligga framkant när det gäller nya finesser och lösningar.

Ta bara en sådan sak som Baltic 142 Canovas så kallade Dynamic Stability System Foil (foil i skrovsidan) som inte bara minskar lutningen och båtens rörelser under segel utan som också ökar båtfarten avsevärt.

Hamnen återkommer till ämnet Baltic Yachts inom kort och närmast genom att zooma in den nya skönheten Baltic 68 Café Racer.

Ingangbaltic142-canova_cb20_47278

Relaterade artiklar

Orkan

Orkanen i Jakobstad – vittne berättar

Baltic 68 Cafe Racer

Baltic 68 Café Racer – dagseglare på 21 meter!

20190816_esk_0860

Canova – foilande superjakt på 43 meter!

Reportage_2017_Blockettoppen_8_nov_Blocket_mest_klickade

Blocket-toppen: ”Va fan får jag för pengarna?”

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar