Banta för fart – så gör man en segelbåt snabbare

Banta för fart – så gör man en segelbåt snabbare

Gustav Morin

Del 2. Hamnens reporter har i jakt på prestanda sågat bort stora delar av sin båt, och slipat bort all gelcoat. Men har han gjort rätt?
Här kommer domen från proffsen på Vaxholm Komposit…

Min första tanke var egentligen bara att fixa det mest grundläggande såsom bottenfinish, ett peke och nytt roder. Samt fräscha segel.

Nu har jag lagt hundratals timmar på att riva ut allt som jag anser inte tillför något vettigt till seglingsegenskaper eller funktion. Det visade vara ganska mycket. Jättemycket faktiskt.

Fler delar i serien:
Del 1. Renovering av trimaran – dags att gå ner i vikt!
Del 2. Så gör man en segelbåt snabbare
Del 3. Viktigt med en tydlig strategi
Del 4. Konsten att malla och injicera
Del 5. Banta för fart – drastiska ingrepp i sittbrunnen
Del 6. Banta för fart – ny sittbrunnsdurk och nya tofter i kolfiber
Del 7. Ut med centerbordet och in med ett sticksvärd
Del 8. Banta för fart – mer viktminskning och nytt centerbord

Jag har sågat och funderat. Funderat lite till och sedan sågat bort ännu mer. Och lite till. Jag har också slipat bort det mesta av gelcoaten, alltså det vita som täcker alla plastbåtar och som får dem att se släta och blanka ut. Allt för att jag snappat upp att det är lätta kilon att tjäna.

Har jag bara sågat båten sönder och samman?
Det är dags för proffsens dom.

Gustav Morin, flerskrovsentusiast och ivrig bantare.

Många förståsigpåare har slagit sig för pannan när jag berättat om mitt projekt. Målet är att skapa en rolig och snabb båt som ändå funkar för familjesegling. Men jag kanske dragit det hela för långt? Det är iallafall ganska få som kan begripa hur jag kan utstå detta slit för att få ner vikten.

Men de har inte hajat grejen!

Eller så har det det…

Mer om hur galenskapen tog fart kan ni se i inslaget och artikeln “Dags att gå ner i vikt!”. Där finns också den initiala listan på vad jag slängt ut, sågat bort eller på annat vis avlägsnat. Allt är redovisat i antal kg.

Men nu är det dags för fortsättningen, men det är lite oklart vad det innebär. För nu har jag släpat båten till proffsen på båtvarvet Vaxholm Komposit och ska för första gången få en extern bedömning från proffs – har jag gjort något vettigt eller bara sågat båten sönder och samman?

Gustav Morin

Banta for fart

Skriv kommentar

Relaterade artiklar

Saxdor 400 GTC gjorde storstilad premiär på båtmässan i Helsingfors.

Saxdor 400 GTC – hyttbåt med utfällbara skrovsidor

Seglingsexperten Jimmy Hellberg tar en titt på Jeanneaus Sun Fast 30 One Design. En Båt som kan bli en ny måttstock i entypsracing.

Jeanneau Sun Fast 30 OD – havskappsegling på lika villkor

Rib-Unlimited-elbatsmassan

RIB Unlimited 8 – svensk tuffing med dubbla elmotorer

Motorbåten Saxdor 400 GTO visar sina utfällbara skrovsidor.

Saxdor 400 GTO – varde ljus, rymd och volym!