Polisens nya monsterbåt Zulu 37C gör 80+ knop! 

Efter 33 600 sjömils testande av prototypen byggs nu en minst sagt extrem hyttbåt i kolfiber som ska ge sjöpolisen kraft nog att hinna ifatt det mesta av buset till sjöss.

Zulu 37 nya svenska polisbåten
Sjöpolisen satsar på en extremt snabb hyttbåt som heter Zulu 37C.

Föregångaren Zulu 33P är redan avbockad och insorterad i Skippos maffiga videoarkiv av testade båtar. Zulu Marine jobbade med prototypen under hela 33 600 sjömil för att förfina allt inför säljstart och för något år sedan började de leverera de första båtarna till kunder.


Nu kommer uppföljaren som ska sätta skräck i alla filurer som figurerar på fel sida om lagen. En hyttbåt med väldigt hal siluett och med fartresurser som får polisens tidigare båtar att framstå som finlandsfärjor.

Prioritet på hög marschfart och låg förbrukning


Med ett effektivt skrov kommer som bekant ofta också hög fart och låg förbrukning. Och ja – en toppfart på 80+ knop kan låta vansinnigt men det är egentligen bara en bonus. Det som mest av allt ska tjäna polisens syften är den höga marschfarten och relativt låga förbrukningen, i kombination med god komfort och fina sjöegenskaper. I praktiken ger det en långt större aktionsradie än dagens polisbåtar och möjlighet att låta kvalificerad personal verka över ett större område.

Stridsbåt 90 drar ohyggligt mycket bränsle

Tidigare har polisen använt sig av trotjänaren Stridsbåt 90 och på senare år även andra relativt stora och tunga båtar. Båtar som har kunnat leverera en toppfart på omkring 40-45 knop. Dock till en kostnad av flera stora dieselmotorer som ska ha sitt när det kommer till bränsle – där siffror som 6-8 liter per sjömil i 35-40 knop säkerligen inte är en överdrift.

Nya Zulu 37C har ett helt nydesignat skrov och ska i polisutförandet, med ett trippelmontage av 400-hästare med vardera tio cylindrar, komma undan med en förbrukning på cirka 2,8-3,1 liter per sjömil i hela 50-55 knop. Siffror som i sådana fall är häpnadsväckande. Inte minst om man jämför med polisens tidigare båtar. Det blir en otrolig mycket bättre utväxling fart- och förbrukningsmässigt på antalet hästkrafter.

Ett annat exempel att jämföra med är Finnmaster T9 med 2 x 300 hk, som vi testat någorlunda nyligen. Såklart är det på många vis en befängd jämförelse då Finnmastern är en fritidsbåt som både är mindre och lättare än Zulu 37C. Men som likväl drar runt tre liter per sjömil i måttliga 30 knop, trots att den alltså har 600 färre hästkrafter än polisbåten. En udda jämförelse kan tyckas, som sagt, – men som likväl sätter Zulus siffror i perspektiv.

Kan göra 100+ knop

Värt att nämna är att sjöpolisens önskan gällande utrustningsnivå har dragit upp vikten något. En mer nerbantad version av båten ska med 3×500 hk kunna ge en toppfart på upp till 95 knop i hyttutförandet och 100+ knop i öppet utförande.

Zulu 37 kan, för den som inte har lika bråttom, fås med dubbla motorer på 400 hk vardera. Det ger bättre bränsleekonomi och en mer blygsam, om än fortfarande smått vansinnig, toppfart runt 72-74 knop (vilket säkerligen är mer än nog för de flesta).

Mindre svall och högre fart

Det kan ju säkerligen sticka i mångas ögon att en myndighet bränner runt med 3 x 400 hästkrafter på akterspegeln men vill man vara positiv (och bortse från att dagens utombordare fortfarande inte har någon vettig avgasrening), så kan man ur miljösynpunkt ändå trösta sig med att den nya besten iallafall ligger lätt på ytan. Åtminstone i jämförelse med polisens gamla båtar som drar upp enorma svall, vilket är ett dåligt tecken gällande hur väl man nyttjar sina hästkrafter, då storleken på svallen på många sätt är ett direkt mått på hur mycket energi det går åt för att driva ett flytetyg. Även på denna front utlovas alltså en klar förbättring med Zulu 37C.

I övrigt ska polisens nya tuffing vara ett mycket gediget bygge av Vaxholm Komposit. Zulu har satsat på vakuuminjicerat kol med epoxi, laminerade balkar samt en omsorgsfullt välisolerad och gummiuppghängd hytt. Det senare har vi på Skippo många gånger upplevt är ett fantastiskt recept för att hålla nere oljud i hytten. 

Skär genom vågorna

Till detta kommer egenskaper som ett långt och smalt skrov med ett så kallat semi-wavepiercing-förskepp, för att nämna en del. Med det fikonspråket menar man att skrovet har en lång vattenlinje och att förskeppet i många fall bibehåller sin anfallsvinkel och skär genom vågorna, snarare än att studsa över dem. Allt för att uppnå effektivitet, lindra stötar och ge hög komfort i höga farter och utmanande förhållanden.

Ytterligare några frestelser med flytetyget, som också stått med i kravspecifikationen från sjöpolisen, är att hytten ska rymma upp till åtta personer och att bränslet ska räcka i minst 300 sjömil i marschfart. Något som skulle göra det möjligt att ta uppdrag även på Gotland. 

Om allt går som man hoppas och tror kommer polisen att kunna kasta loss med sitt nya högpotenta flytetyg redan till hösten.