Skärgårdskryssaren Pani – en fröjd för ögat

Byggd 1937, underhållen och aktiv på kappseglingsbanorna än idag. Skärgårdskryssaren Pani är en av de riktiga skönheterna under årets upplaga av Allt för Sjön. Skippo fick ett samtal med Bengt Sareyko om denna fernissade trädröm.

Sk30 eller helt enkelt Skärgårdskryssare? Kärt barn har många namn och Bengt Sareyko från SK30-klubben är något av en expert. Under båtmässan Allt för Sjön ställs Pani ut, ett stycke historia från 1937 ritad av Erik Nilsson, som seglas aktivt än idag.

Byggda för skärgården

Namnet Skärgårdskryssare kommer av en anledning. Med de låga friborden, det flushade däcket och den långsmala formfaktorn blir det också blött. Att därför ge sig ut på öppna vatten är ofta förenat med blöta fötter och en aktiv användning av länspumpen.

Hemligheten bakom sifferangivelsen

I dagens båtvärld förknippas siffror i modellnamn allt som oftast med båtens storlek. Men det är en regel som inte riktigt stämmer överens med hur Sk 30, eller den något mindre Sk 22:an, är namngivna.

Istället har man tagit arean på storseglet i kvadratmeter, adderat stoleken på färgtriangeln, summerat och fått de olika sifferkombinationerna.

Europamästerskap i Sandhamn

I sommar kommer hela 30 stycken Sk 30:or till Sandhamn för att slåss om att få titulera sig som europamästare i en av de kanske skönaste klasserna till sjöss – i alla fall skön för ögonen.

– Vi har varit uppemot 38 någon gång men även 30 båtar är väldigt bra. Klassen är på väg tillbaka, säger Bengt Sareyko.

Det är inte heller ovanligt att hitta svenska skärgårdskryssare som kappseglas aktivt på såväl de europeiska sjöarna som i USA.

Foto: Roger Bäck.