Storsjö 720 Electric – modern eldrift i gammal 70-talsbåt

Modern elektrisk framdrivning i en gammal trotjänare. Det är den korta beskrivningen av Storsjö 720 Electric. Här är första intrycken från testen.

Man kan förstås skapa något nytt. Eller så kan återvinning var ett frestande alternativ. Inte minst med tanke på vad det senare spar i form av kapade utvecklingskostnader.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Storsjö 720 Electric samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!

Det var vad Leif Eikeseth tänkte när han dammade av formarna till en riktig trotjänare från 70-talet och uppdaterade den med en modern elmotor och tillhörande batteripack. Och häpp – ännu en eldriven fick se dagens ljus.

Så vad skiljer Storsjö 720 Electric från andra båtar som du har kört?

– En hel del kan man säga. Det är slående hur mycket elbåtar kan skilja sig från varandra även om man bara ser till det långsamgående segmentet. Storsjö 720 Electric är väldigt bastant, rymlig, bärig, höga och maffig, säger Gustav Morin.

Trögdriven?

– Nej, det är ett för starkt ord men hade man byggt denna båt med tanke på eldrift från början så hade den nog sett lite annorlunda ut. Storsjö 720 Electric verkar trivas bäst i trakterna kring fyra eller fem knop och då spelar det inte så stor roll.

Du ser väl till att den kommer till Hamnens elbåtsmässa?

– Självklart.

Anmäl dig till Elbåtsmässan – Sveriges enda elektrifierade båtmässa med provåkning, expertpaneler och det senaste branschen har att erbjuda – här!

Hur är den att köra?

– Tyst, väldigt tyst och och behaglig. Annat var det när den grävde sig fram i halvplanöng med en stinkande diesel i motorrummet.

Storsjö 720 Electric upplevs som väldigt bastant, rymlig, bärig, och trygg. Mer om det i testen som publiceras inom kort. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Fler tidiga intryck?

– Ja det finns ett par finesser som jag gillar. Bland annat kan man plocka ut ström från batteriet till andra saker än bara framdriften – en eldriven grill, en induktionshäll eller så. Sedan är den, återigen, väldigt bred, rymlig och bärig så frågan är om inte detta kan vara ett alternativ för yrkesfiskare och andra som behöver en stabil plattform på sjön.

Gustav fortsätter:

– Sedan för testexemplaret väldigt luftig med en jättelika lastytor ombord men tillverkaren låter hälsa att man kan skräddarsy båten lite som kunden vill gällande den invändiga layouten.

Inga plumpar i testprotokollet?

– Jo, den har både plus och minus men det ber jag att få återkomma till i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Se också:
Elkonvertering – nytt ljudlöst båtliv med eldriven Saga 27