Skippo testar

Sargo 45 – trygg transport och hög komfort

Ett kliv upp bland de riktigt stora. Men också ett kliv in bland de fullfjädrade långfärds- och bobåtarna. Så sammanfattar vi finska Sargos nya flaggskepp. Se testen!

Nord Star har sin 49:a, Targa har sin 46:a och nu ger sig också Sargo in i tungviktsklassen. Detta med en 45-fotare som är ett rejält kliv upp från den 36-fotare som var störst, bäst och vackrast i modelflottan. Men som nu har fått bereda plats för det nya flaggskeppet.

Se också:
Sargo 45 – första intrycken från testen

Sargo 45 är sålunda ingen dålig bjässe med sina 14,6 meter och 15 ton. Men därmed inte sagt att detta skulle vara någon bångstyrig trögburk. Med dubbla Volvo Penna 480 hk D6:or och tillhörande IPS-drev upplevs den tvärt om som särdeles pigg. Med joystick-styrning så blir också finmanövreringen, även i de trängsta av hamnar, till en barnlek.

Ingen solskensglidare

På det hela taget känns konceptet med tuffa året-runt båtar, breda gångbord rejäla sidodörrar och de stora utvändiga ytorna igen. Dock med skillnaden att det nyss nämnda inte går ut över boendekomforten det minsta. 45 fot räcker för att man ska få både och även om Sargos flytetyg aldrig kommer att framstå som några solskensglidare.

Frågar man den ena halvan av Hamnens utsända reportrar så skulle dock en lite mer sofistikerad sociala yta ute i det fria vara önskvärd. Något mer än bara solbädden och det uppfällbara cafébordet i fören. Allt medan den andra halvan uppskattar att Sargo så gott som uteslutande låter funktion gå före flärd.

1 000 pigga hästar

Som förare förfogar man alltså över närmare 1 000 hästkrafter som kan knuffa på ekipaget i över 35 knop om så skulle behövas. Men då sticker förstås också bränsleförbrukningen iväg till svåracceptabla nivåer (5,4 liter per sjömil). Om man däremot nöjer sig med att åka i mycket behagliga 25 knop stannar förbrukningen på 4,2 liter per sjömil.

Frågan är ändå om inte Sargo 45 går som allra behagligast i trakterna kring 12 knop då man kommer undan med 3,9 liter per sjömil. En godkänd siffra med tanke på att man trots allt åker omkring med hela bohaget och kanske också arbetsplatsen om man så vill.

Frestande speciallösningar

Priset? I runda slängar 10 miljoner kronor beroende på valutakurs, utrustning och allehanda speciallösningar som erbjuds. Lösningar som kan verka ack så frestande så fort man slår sig i slang med någon av Sargos representanter.

Se testen!

Äger du en Sargo 45?

Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!