Du är här:Hem Kunskap Gör-det-själv Klassiska misstag vid vårrustningen

Klassiska misstag vid vårrustningen

VarrustningNaturligtvis hör du till dem som hade en bekymmersfri vårrustning, som var färdig i god tid och slapp stressa. Men om man inte har samma koll kan det gå fel. Här är några exempel på klassiska misstag före, under och efter sjösättning.

Sjösätta bil och båt
Att ha en båt som inte är större än att man kan hantera den med en trailer är naturligtvis bekvämt. Men har man otur, är orutinerad och/eller stressad kan det gå fel. Vilket det gjorde med besked för den unga man som skulle sjösätta sin båt från en träramp i Stockholm i mitten på 80-talet. Rampen var snorhal, bilen tappade greppet och båt såväl som bil gled ner i sjön.

Men det behöver inte vara en träramp för att bilen ska ha svårt med fästet. Det räcker med att bilen är framhjulsdriven samtidigt som att kultrycket är för högt. Ett knep är att låta båten ligga långt bak på trailern när man sjösätter eller tar upp, så att framhjulen får bättre fäste.

Vid sjösättningsrampen är det också lätt att glömma fälla upp motorn eller drevet så att det slår i botten när båten ska i eller upp. Och hur många ljusramper till allehanda trailers har inte setts ligga kvarglömda vid sjösättningsramper?

Varrustning_12
Tappa båten i backen
På en svensk båtklubb i mitten på 70-talet bar det sig inte bättre än att en mobilkran tappade en båt från hög höjd. En av klubbens största eldsjälar hade fejat, rustat och gnott på sin båt mer än någonsin den här våren. Men som sagt. Båten drog i backen och ställdes sedan tillbaks på sin vagga för omfattande reparationer hela sommaren.

Att ingen människa kom till skada var bara ett under. Speciellt som båtägare gärna vill komma åt med penseln för att måla dit bottenfärg där han eller hon inte kom åt tidigare för båtstöttornas skull.

Det hela hade förmodligen kunnat undvikas om slingarnas säkrats med tamp.

Ett exmpel på hur det kan gå fel när en båt ska sjösättas.

Strula vid mastkranen
Ett säkert sätt att göra sig impopulär i kön till mastkranen är att vara taskigt förberedd när det väl är ens tur. 

Masten ska vara framburen. Vantskruvarna ska vara utskruvade! Spridarna ska vara monterade! Stag och vajrar ska ligga i ordning! Punkt! Finjusteringen får man göra på annan plats.

Att masta på är ett jobb som ska ta en halvtimme. Max! Inte en hel förmiddag.

Glömma dyvikan
Vill man skapa sig onödig spänning till en dyr penning ska man naturligtvis glömma eller strunta i att stänga dyvikan före sjösättning. Det händer runt om på båtklubbar och marinor varje vår och speciellt tokigt blev det för en familj som sjösatte och hann långt ut på havet innan durkarna började flyta omkring ombord. De tog sikte mot närmaste land och hann precis in på grunt vatten innan motorn lade av.

Varrustning_1
Ett hett tips är att göra en mindre (eller varför inte större) ceremoni runt den årliga stängningen av dyvikan för att det inte ska glömmas bort. Det kan vara att servera ”dyvika-fika” till alla som har hjälpt till med rustningen eller att ta ”dyvika–supen”. Det senare börjar snart bli ett känt begrepp på sina håll.

Hålla barnkalas
Barn är underbara. Nästan jämt. Men när stressade föräldrar ska sjösätta sin båt så får de sällan den uppmärksamhet de förtjänar. Därför är det bäst att låta barnen vara hemma när vaggor ska flyttas, motorer ska startas efter en lång vinter och när mobilkranar kör kors och tvärs med tiotals ton högt uppe i luften på båtklubben.

Bränsle i vattentanken
”Jamen det står water.” Så säger Lena-Pia Bernhardsson i filmen S.O.S. – En segelsällskapsresa från 1988. Och ja det är när hon upptäcker att hennes man (som spelas av Anders Ahlbom) håller på att fylla diesel i vattentanken.

Se scenen 1 tim 02 min och 32 sek in i klippet nedan:

Det är kul på film men så lagom muntert när det händer i verkligheten. Vilket det gör alldeles för ofta på sjömackar runt om i skärgårdarna. Inte minst vid den första tankningen på våren.

Ingen kylning
Genom att kolla att det faktiskt kommer kylvatten när man startar motorn på våren kan man spara många tusenlappar. Om så inte är fallet så beror det oftast på att impellern behöver bytas. Det kostar några futtiga hundralappar. Men om det inte görs kan motorn som bekant skära ihop med betydligt högre kostnader som följd. I värsta fall kan båtsäsongen vara körd. När kolvarna har vidgats och nupit fast i cylinderväggarna är det för sent.

Elda med aceton
Aceton är ett effektivt medel när svåra fläckar ska tas bort från skrovet. Men det kan lösa gelcoaten och en trasa som är indränkt med aceton kan självantända. Sedan kan katastrofen på båtklubben vara fullständig. 

Publicerades: 2012-05-09

Text: Gustav Morin

Skriv ut