Du är här:Hem Kunskap Båtteknik Fredriks Motorskola, del 7: Dags att byta motor?

Fredriks Motorskola, del 7: Dags att byta motor?

Fredriks motorskolaTänk dig att det är mitt i sommaren. Semestern har börjat, din fina båt  är packad och familjen är laddad. Då  händer det som inte får hända: motorn börjar krångla. Du ringer flera olika verkstäder men de flesta har fullt upp. Du hoppas på  att kön av båtar före dig på  servicebryggan snabbt klaras av. Oftast bli det inte så, utan semesterdagarna bara flyger iväg.

Det är på hösten som man har sommaren i gott minne. Vad som fungerade och som inte fungerade med båten är helt aktuellt. Om motorn är gammal, och om du känner att du kanske inte litar på den fullt ut kan det vara dags att åtminstone börja fundera på ett motorbyte. Gillar du din båt och har tänkt att behålla den under överskådlig framtid är det absolut idé  att byta motor. Du ger din klassiker ett nytt hjärta, och dina båtturer förvandlas från vånda till ett rent nöje. Du känner att du kan lita på motorn, vilket ger både dig och resten av familjen lugn och ro.

En ny motor i din båt ger dig en hel del fördelar:

  • Oftast högre prestanda
  • Tillförlitlighet och ökad säkerhet
  • Komforten förbättras radikalt
  • Ännu mer körglädje
  • Bättre bränsleekonomi
  • Minskad miljöpåverkan
  • Förhöjt värde på båten.

Ekonomi

Många ryggar tillbaka när de ser prislistorna på nya motorer. Priset för en ny motor med drev kan ibland t.o.m vara högre än begagnatpriset för den aktuella båttypen. Båtens värde kommer att öka, det är naturligt, men det är väldigt få som kan räkna med att få tillbaks hela investeringen den dagen man säljer båten. För att ta ett rationellt beslut måste man först och främst fråga sig själv om man är nöjd med den båttyp man har idag. Passar den behoven? Är den tillräckligt stor? Står man inför ett byte av båt inom 1-3 års sikt skall man inte fundera  på att byta motor. Då är det bättre att redan nu börja leta efter den eftertraktade båttypen. Räknar du däremot med att behålla båten på 10 års sikt kan en kostnaden för en ny motor absolut räknas hem.

Förutom allt tidsmässigt strul det innebär med en trilskande motor, så kostar reparationer och reservdelar pengar. I genomsnitt lägger en båtägare med en 25 år gammal motor ca 5-6.000:- per säsong i rena reparationer på motor och drev. Då är vanliga serviceåtgärder ej medräknade. På 10 år blir detta ca 60.000:-, och kanske kan båtens värde minska med lika mycket. Om en just din båt ligger på 200.000:- begagnad idag, innebär detta att båten skulle vara värd ca 80.000:- om 10 år. Räkna dessutom med att båten blir rejält svårsåld. En ny V8 med färskvattenkylning kostar ca 150.000:-. Låt oss säga att även denna båts värdeminskning blir 60.000:-. Då skulle denna båt i mitt räkneexempel vara värd ca 290.000:- efter 10 år, och betydligt mer lättsåld eftersom motorn fortfarande är förhållandevis ny. Förutom att en ny motor inte är så dyr som den verkar om man räknar så här, så innebär också ett motorbyte att du investerar i din egen fritid. Du får ett roligare båtliv helt enkelt.

Att renovera sin gamla motor

En renovering är ibland ett bättre alternativ än att köpa helt nytt. Detta måste man avgöra från fall till fall. En del motorer är helt enkelt för gamla för att det skall vara en ekonomisk idé att renovera, och till många äldre motorer är reservdelar utgångna. Att göra en helrenovering av motor och drev är heller inte helt gratis. Räkna med 60-70.000:- om du lämnar ifrån dig allt, och om du inte får kvitto på arbetet (d.v.s. gör det själv) så kan du inte räkna med att renoveringen är värd någonting den dagen du säljer.

Dessutom har du ju vetskapen om att motorn och drevet är gamla. Man byter ju inte allt vid en renovering så det finns ju fortfarande delar som kan gå sönder.

Fredriks_motorskola-1

Fredriks_motorskola-2

Fredriks_motorskola-3

Att montera en begagnad motor

Om du istället för nytt överväger att leta efter en begagnad motor för att spara pengar, kan du bli stående med "svarte Petter". Det finns ingen säljare som kan garantera funktionen på en begagnad motor, varken en auktoriserad verkstad eller en privatperson. Köper du av verkstaden får du betala ett högre pris, inte nödvändigtvis för att motorn i sig självt är så  mycket bättre, utan för att verkstaden skall ha en marginal när något börjar krångla och du reklamerar motorn. Det är tryggare att köpa av en verkstad, men du skall komma ihåg att du fortfarande har en gammal motor.

När beslutet är taget.

När du väl har bestämt dig för att byta motor är det optimala att göra detta under den tid på  året som båten inte används. Om du väntar in i det sista och räknar med att du får hjälp med motorbyte mitt i säsong så lurar du dig själv. Det är på hösten/vintern som din verkstad har mest tid, och kan planera in arbetet ordentligt. Du kan också räkna med att få ett bättre pris eftersom verkstaden är mån om att få beläggning även under lågsäsong. Är din gamla motor dessutom i körbart skick så kanske verkstaden är berett att betala en slant i  inbyte för den.

Övrigt att kontrollera i samband med motorbyte

Det är en god idé att låta verkstaden titta igenom och kontrollera övriga delsystem i motorinstallationen, dels för att säkerställa att allt fungerar som det skall, men även för att anpassa befintliga system till den nya motorn.

  • Ett väl fungerande elsystem är ofta nyckeln till att motorn tuffar och går. Det är nödvändigt att emellanåt byta ut kablage och anslutningar eftersom tidens tand tär och ärg och beläggningar gör att kontaktytor inte överför elen tillräckligt effektivt.

 

  • Lika viktigt som att elsystemet skall fungera är att se till att bränslesystemet är exemplariskt. Motorn måste få rätt mängd bränsle vid varje tillfälle, och det är också viktigt ur ett säkerhetsperspektiv att det fungerar bra, särskilt för bensinmotorer. Det är också ofta nödvändigt med en tankrengörning vid motorbyte, i syfte att förebygga motorkrångel.

 

  • Att se till att motorn får tillräckligt med luft gör att du kan räkna med att den kommer att lämna rätt effekt, samt motverka varmgångstendenser när motorn kommer upp i åren. Du kan även räkna med en bättre bränsleekonomi. Passa även på att byta ljudisoleringen så att det blir mer komfortabelt att vara på sjön.

 

  • Slangar för kylvatten och avgaser kan ev. behöva bytas. Gummi åldras och förlorar funktionen. Kontrollera även övriga bottenventiler och skrovgenomföringar så  att du kan känna dig trygg och säker. Något som många också  gärna vill göra är att fräscha till motorrummet med Topcoat innan installation. Ett rent och fräscht motorrum förhöjer hela upplevelsen.


Fredriks_motorskola-4

Fredriks_motorskola-6

Lämna bort eller göra själv.

Om du känner att du är teknisk och händig och har en verktygssamling som är lite större än de flesta andras så kan du absolut ge dig på att byta motor själv. Volvo Penta har färdiga manualer för motorbyte anpassade till nya motortyper. Om du däremot inte känner att du vill ge dig på arbetet finns det gott om hjälp att få, nästan oavsett var du bor i landet. Viktigt är dock att du vänder dig till en välrenommerad firma som är auktoriserad för det motorfabrikat du har tänkt att installera, samt att du känner förtroende för personen som skall göra jobbet. En auktoriserad firma har personal som är utbildad, har en hel del specialverktyg och har ett ansvar gentemot motorleverantören att göra felfria installationer.

En seriös firma kommer att uppsöka din båt för att ta mått, kontrollera befintliga delsystem och kanske värdera din gamla motor. Firman är behjälplig med rekommendationer och råd vid motorval och kan beräkna propeller, bränsleförbrukning och toppfart. Därefter diskuterar ni de moment som skall ingå  och sedan får du en offert på nyckelfärdig båt. Eftersom det ofta handlar om en hel del pengar är det av stor vikt att du vänder dig till seriösa aktörer som du känner förtroende för.

 

Fredrik Häller Marin Express

Fredrik Häller
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
www.marinexpress.se

 

 

Tillbaka till FREDRIKS MOTORSKOLA

Publicerades: 2010-09-20

Skriv ut