Bavaria C38 – första intrycken från testen

Forsta_Intrycken_Bavaria_C38_
Minstingen i den nya serien är inte så liten, ska det visa sig, då det kanske är just den invändiga rymden som imponerar mest. Här är Hamnens första intrycken av nya Bavaria C38.

Minstingen i den nya serien är inte så liten, ska det visa sig, då det är den invändiga rymden som kanske imponerar mest. Här är Hamnens första intrycken av nya Bavaria C38.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Bavaria C38 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Rymligt och luftigt. Det är återkommande ord när Bavaria C38 kommer på tal men så är den ju gubevars ritad av Mauricio Cosutti. En man som man förknippar med snabba seglande linjer. Så nu undrar vi:

Hur står det till med seglingsegenskaperna?

– Det är bäddat för bekväm och tillbakalutad semestersegling med rullmast, självslående fock och allt annat som fullkomligen skriker cruiser, säger Gustav Morin.

Så Cosutti har konstruerat en riktig trögburk?

– Nej, fanken! Själva skrovet är brett, styvt och bärigt och har stor potential med sina chines vilket man också har bevisat genom att topputrusta en Bavaria C38 med en vass rigg och segelgarderob som därmed blev en riktig vinthund.

Men testexemplaret är mer komfort än sport?

Ja,  speciellt då alla tampar är dragna ända till rorsman. Hen kan sålunda sköta allt och bara låta de övriga ombord åka segelbåt utan att bidra till framfarten det minsta. Det kan vara en bra grej…

Bra på vad sätt?

– Ja fler än en gång har man ju bjudit ombord folk på en segelbåt – folk som genast undrar var de är minst i vägen. I Bavaria C38 finns det gott om plats att vara ur vägen.

Har det hänt något speciellt hittills under testen?

– Nja, nej. Eller jo förresten. Jag är ju inte så van med rullmast och alla andra latmans-atiraljer men sådana kräver ju också en del kunskap.

Som vadå?

– Som att man måste släppa på allt trim när innan man börjar rulla in seglen om man nu, som vi, känner att man måste hålla på att trimma och dra därute.

 

Nya Bavaria C38 har ett potent skrov signerat Mauricio Cosutti. Ändå är det den invändiga rymden som imponerar mest.

Och så bjuds det en del komfort inne i båten?

– Det kan du lita på. En bred båt med fylliga ändskepp blir natuligtvis väldigt rymlig. Här kan man leva och bo bekvämt.

Och på så sätt överträffar den sina föregångare med hästlängder?

– Ja och nej. Om man satsar på tre-hyttsversionen av en Bavaria C38 så absolut. Om man däremot funderar på två-hyttsversionen så bör man absolut överväga gamla Bavaria 37 som har sina klara fördelar utöver priset. Mer om det i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin. (Uppdatering: testen är nu publicerad.)

Se också:
Test: Bavaria C42 – komfortabel och befriande prestigelös
Bavaria C42 – första intrycken från testen