Berlin 5.0 – nygammal mahognyracer!

Berlin 5.0 – nygammal mahognyracer!

Elias Johansson Rimsby

En eldriven magognyracer och ett utmärkt exempel på modern teknik och klassisk design i en lyckad kombination. Det är Berlin 5.0 i ett nötskal.

Ta vara på en gammal trotjänare och uppdatera den med ny, modern och klimatsmart teknik. Det var melodin när Berlin 5.0 restaurerades.

Se också:
Hemmabyggd Riva klar för sjösättning.

I begynnelsen en mahognyracer från 1969 men som nu har begåvats med en miljövänlig 30 kW drivenhet. Ett montage som räcker till en toppart på i runda slängar 25 knop.

Gammal design I kombination med modern teknik.

Hur länge/långt batterierna räcker är oklart. Däremot vet vi att träet lackerades flera gånger med klar lack till perfektion och att arbetet utfördes av någon som visste vad han gjorde.

Nätt och lätt

Utmärkande för Berlin 5.0 är att den är nätt i sina mått på alla ledder med blott två sittplatser. Mått 5,00 x 1,40 m. Djup 0,40 m. Vikt 650 kilo.

Mer info på Oldschool Classics.

Se videon!

Elias Johansson Rimsby

BerlinIngang

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Rib-Unlimited-elbatsmassan

RIB Unlimited 8 – svensk tuffing med dubbla elmotorer

WaterCar EV den eldrivna amfibiefarkosten som vill göra övergången från land till vatten busenkel.

WaterCar EV – elbil, elbåt eller båda delar?

stream-RIB-stream-propulsion

Stream RIB: Första båten från svenska elsnurretillverkaren

Konceptbåten kom redan 2022, nu har man äntligen ställt ut en färdig version på båtmässan i Düsseldorf. Foto: Riva

El-Iseo: Anrika Rivas eldrivna lyxtender ute i ljuset