Äntligen trendigt med framtidens bärplansteknik

Senaste månaderna har bärplan verkligen slagit igenom stort på kappseglingsscenen. Båtarna blir extremt snabba och spektakulära. Men mest nytta gör kanske bärplanen monterade på motorbåtar?
Vi har testat.

Vi ser det på de otroliga katamaranerna i America’s Cup, på trimaranen Hydroptere som länge höll hastighetsrekordet för segelbåtar, det finns också på kite- och vindsurfingbrädor och sedan många år på den lilla galna Moth-jollen, som verkligen slagit igenom senaste fem åren.

Det finns många som testat bärplan på alla möjliga farkoster. Härom veckan spreds en video på en Laserjolle som fått bärplan. Det går att köpa och vem som helst kan då segla i uppåt 20 knop med sin traditionella jolle. Vi har en kollega som testade att montera bärplan på en gammal F18-katamaran och lyckades komma upp i över 30 knop efter bara någon timmes träning.

Det råder således inga tvivel om att det fungerar.

Men det har ännu inte slagit igenom stort där det verkligen skulle göra skillnad för en stor skara båtmänniskor – på motorbåtar.

Bärplansmotorbåt
Förra veckan fick vi möjlighet att testa en välutvecklad bärplansmotorbåt som verkligen kan göra skillnad för miljön, och faktiskt också erbjuda en väldigt mycket behagligare åktur över vågor än konvetionella båtar. Båten heter Foiltwister och är en aluminumbåt på knappt sex meter. Vi har tidigare intervjuat Alexander Sahlin i Hamnen show, mannen bakom uppfinningen. Det han har lyckats med som är nydanande är att få bärplanskonstruktionen så pass balanserad att det går att gira utan problem och att enkelt färdas i vågor.

Se intervjun med uppfinnaren Alexander Sahlin som står bakom Foiltwister. Med i studion är också designern Ted Mannerfeldt.

Foiltwister gör lite över 30 knop med en motor på 50 hk och drar 0,3–0,4 liter per sjömil i 25 knop. Dessutom känns det knappt att köra rakt över riktigt stora svall. Tidigare tester visar att det är mjukt att färdas över stora fjärdar i 12 m/s i motsjö i 25 knop. Det klarar få styrpulpetbåtar på knappa sex meter, utan att slå sönder sin besättning.

Härligt och häftigt
Körupplevelsen är helt klart lite udda. Det är långt ifrån som att köra en vanlig liten båt. Den sticker inte iväg så snart man fäller gasreglaget. Det tar ett antal sekunder innan den lyfter ordentligt.

Det går lite trögt och man måste justera bärplanets ”höjdroder”, som sitter i fören och sträcker mot ytan likt en arm, när båten accelererar. Man justerar också riggen på motorn som är förlängd. Först har man propellern så högt hissad som möjligt, för att minimera motståndet, och så snart båten lyfter trimmar man ner.

Som att flyga
Belöningen kommer när båten lyfter. Det är som att bli viktlös och man känner hur allt motstånd försvinner. Som om man försöker springa uppför en backe med en tung vikt i släptåg och plötsligt så släpper vikten och man har nått krönet och sätter av utför. Känslan kan nog liknas lite med att flyga ett litet flygplan på låg höjd.

Vi testade med både två, tre och fyra personer ombord. Foiltwister kom upp på bärplanet i alla lägen med med fyra personer ombord tog det säkert en halv minut och vi var tvungna att fördela vikten jämnt. Med två personer gick det betydligt fortare.

Läs mer mer om Foiltwister här och läs vidare om fler flytetyg med bärplan:

Det behöver inte vara särskilt avancerat med bärplan. Nu kan man till och med köpa en tillsats till en vanlig Laserjolle och komma igång.

Det finns både vind- och vågsurfingbrädor och med foils men det har aldrig riktigt slagit igenom. Vågbrädorna blir stabilare när man ska surfa riktigt stora vågor och kommer in i vågen med hjälp av en vattenskoter. Man slipper studsandet som alla små vågor skapar. Vindsurfingbrädor blir såklart också stabliare men det är svårt att segla särskilt fort…

Kanske fungerar det bättre med en kiteracingbräda. Det är nog riktigt svårt inledningsvis men efter en del träning verkar man kunna göra extremt effektiva slag.