Hobie TriFoiler – fartmonstret som förtjänar att återupplivas!

Trifoiler image80På bara några år har intresset ökat enormt för foiling. Det är såklart farten som frestar. Men få har rätt fysik och förmåga.
Här spanar vi in Hobies flygande båt som kunde seglas av alla och var långt före sin tid. Den borde få en uppföljare!

Den byggdes från början för att sätta fartrekord men hade också potential att bli en fartplattform för folket. Den var nämligen enkel att segla. Till skillnad från alla foilande katamaraner såsom Nacra F20, Flying Phantom och Moth.

Nu har jag förvisso fortfarande inte testat någon av de ovan nämnda. Men jag har seglat bärplanstrimaranen Windrider Rave (läs mer om när jag seglar Windrider Rave här) och det var en fantastisk upplevelse. Att helt plötsligt lyfta från ytan, känna allt motstånd försvinna och dra iväg i ilfart var otrolig häftigt. Men det krävde en del finlir.

Enligt flera jämförande videor och texter så ser Hobie TriFoilern väldigt mycket effektivare ut. Den lyfter tidigare ur vattnet, ungefär vid sex m/s (beroende på seglarens vikt) och verkar generellt vara snabbare än Windridern. Det ser otroligt enkelt ut. I en av videorna nedan får vi se en novis som på första försöket drar iväg i farter som få seglare någonsin kommit i närheten av.

TriFoilern fungerar ungefär likadant som Windridern. Man sitter i aktern, styr med fötterna och skotar med händerna. Den stora skillnaden är att foilsen, eller bärplanen om man så vill, justerar sig själva med hjälp av ”skidorna” i fören och att man har två segel på utriggarna.

Greg and Linda Cabr CalenderEn modern version av Hobie TriFoiler med moderna segel och foils skulle vara otroligt spännande att testa!

En av de häftigaste egenskaperna är att man kan vända blixtsnabbt och flyga genom hela manövern. Känslan är lite som att segla isjakt. 

Högsta toppfarten hittills är 43,55 knop och det verkar ganska enkelt att komma upp i trakterna kring 30 knop. Mest fantastiskt är att det hela sker utan krängning, utan balansakt och utan särskilt stor fysisk ansträngning.

Image33Här kan ni läsa mer om tekniken kring Hobie TriFoiler

Den stora frågan är varför inte fler köpte Hobie TriFoiler som byggdes mellan 1992 och 1999. Den hade ju helt klart revolutionerande egenskaper. Förmodligen tyckte folk att den verkade för krånglig och konstig. 

Nu har foiling helt plötsligt blivit omåttligt hett och det syns och hörs överallt i seglingskretsar. Men det har knappast blivit folkligt då det är för svårt och dyrt.

Kanske kan den foilande Laserjollen (se när vi testar den flygande Laserjollen) hjälpa fenomenet att spridas till massorna men fart och stabilitet kommer ju inte i närheten av TriFoilern.

Tiden borde nu vara mogen för en ny version av denna historiska flygseglare som uppenbarligen var långt före sin tid!

Om någon av er läsare äger en TriFoiler eller har kontakter som kan låta mig provsegla – hör av er!