Du är här:Hem Bloggar Bernt Lindquist Tre modeller ur samma plattform

Tre modeller ur samma plattform

image
Båtproduktion blir allt mer likt bilproduktion med alla fördelar som det innebär. Här ger Hamnen.ses krönikör Bernt Lindquist sin bild av hur hur man rationaliserar, prispressar och får ut tre helt olika olika båtar ur ett och samma skrov.

Fabolas nya serie segelbåtar på 24 fot omfattar två modeller och en tredje är på gång. De har alla klart skilda företräden och inriktningar men bygger på samma bas, något man i bilindustrin kallar för plattform.

Volkswagen är kanske det bilföretag som har gått längst när det gäller detta. De har utvecklat något som man kallar för MQB och som ger ännu större variationsmöjligheter när det gäller storlekar och modeller som är byggda på samma grund.

På Fabola jobbar vi på samma sätt som i bilindustrin och får på så sätt lägre utvecklingskostnader och kan använda samma formdelar och komponenter till flera båtmodeller.

Optimerad dagseglare
Efter Campus 7.4 tog vi fram Diva 24 DC på samma 24-fotsskrov. Men trots detta skiljer de sig markant från varandra. Diva 24:ans konstruktionsmål var att:
- Skapa så mycket komfort som möjligt för dagsutflykter.
- Skapa trygga och bekväma platser för de ombord som bara vill njuta av sol och natur.
- Utveckla system för hanteringen så att rorsman ensam kan hantera båten.
- Göra båten övernattningsbar för fyra personer.
- Utveckla system för komfortutrustning.
- Skapa en exklusiv känsla i ett smidigt format.

Jättebrunn
Diva 24 DC har en sittbrunn som storleksmässigt är fullt jämförbar med densamma i en 40-fots segelbåt. Den smidiga hanteringen och det enkla underhållet finns naturligtvis kvar från ”basbåten” Campus 7.4.

image
För att åstadkomma enmanshanteringen har Diva 24 DC fått en egen rorsmansbrunn i aktre delen av båten. Hit är alla funktioner dragna. Här kan sålunda en ensam seglare hantera båten själv om man så vill. Den främre brunnen har fått en utformning så att resten av besättningen kan välja att vara med aktivt eller bara luta sig tillbaka.

Övernattning
Även en i huvudsak dagseglande besättning kan vilja övernatta. Diva 24 DC har därför fått kojer för fyra fullvuxna och möjligheter till övrig komfort utrustning som spis, vask, kyl och wc. Ett uterum i form av en stor sprayhood med väggar som går att variera efter behov ger än mer komfort vid övernattningar. Här finns plats för fyra personer runt bordet.

Kappsegling och prestanda
Nästa modell som är baserad på samma skrov är betydligt mer optimerad för fart och kappsegling. Vi håller på att utveckla den nu och tills vidare kallar vi den för Diva 24 SC. Trots likheterna med sina syskonmodeller är den ändå annorlunda i mycket. Konstruktionsmålet är i det här fallet att hon ska få en unik kombination av tre huvudegenskaper:
Racing: Den nya båten är optimerad för kappsegling och matchracing.
Cruising: Genom utvecklad komfort bjuda in familjen till trygg semestersegling.
Hantering: Erbjuda för sin storlek helt unik hanterbarhet, möjlig att hantera som en segeljolle.

Semester
Målet är att Diva 24 SC ska ge möjligheter som andra racingbåtar i denna storlek saknar. Den kan utrustas med komfortutrustning jämförbar med Campus 7.4. Pentry, toa och andra bekvämligheter finns som tillval för den som önskar. Uterummet som är skapat för Diva DC modellen finns också här och skapar en stor bobåt med bord och gott om plats för fyra personer i den skyddade främre brunnen.

image

Det variabla djupgåendet från 1,86 till 28 cm på 30 sekunder ger tillgång till grunda vatten. Den smidiga trailerhanteringen gör att man kan välja seglingsvatten med största frihet. Ost- eller västkust eller varför inte outforskade insjöar?

Entypskappsegling
Idén till denna båt kommer från en partner som avser att bygga upp en entypsklass med strikta regler för rättvis segling till överkomliga kostnader. Båtens redan bevisade egenskaper i kombination med den optimering som görs på fart och effektiv kappsegling ska inte göra någon erfaren seglare besviken. Den aktre delen på närmare två meter av sittbrunnen har en för aktiv segling optimerad utformning. Plan stor durkyta och ergonomiskt genomtänkta sittsarger. Den främre delen, lite djupare med bra stöd i alla ledder för trimmern ombord. Diva 24 SC har också alla trimfunktioner som standard och kan seglas med spinnaker eller gennaker.

Lika men olika
För många som bara tar en ytlig koll på båtarna kan de tyckas ganska lika. För mig är de dock väldigt olika och erbjuder optimering för helt skilda behov. Utformningen är styrd av seglarnas krav på användningsområde. Sammantaget tycker jag det är spännande att man ur samma bas kan skapa så olika båtar.

Nästa krönika: Tankar runt nya modeller.

Publicerades: 2014-06-03

Text: Elias Johansson

Skriv ut