Foiling är framtiden!

Hundra år i skymundan och stillestånd i utvecklingen. Men så plötsligt blev bärplan stekhett. Här är en snabb tillbakablick, en uppdatering samt en glimt av framtiden. Häng med!

I America’s Cup, världens äldsta och mest traditionsbundna trofé, har man som bekant ersatt de tröga enskrovsbåtarna med foilande fartmonster till katamaraner.

Det är kanske det tydligaste exemplet på att foils, eller bärplan som det heter på ren svenska, är i ropet som aldrig förr.

Aktörerna blir allt fler och viljan att utveckla bärplan och få skrov att lyfta är stor i båtvärldens alla hörn.

Genom att låta effektiva bärplan lyfta skrovet och bära skrovet en bit ovanför vattenytan minimerar man den våta ytan. På så sätt krävs det avsevärt mindre energi till själva framdriften. Som bonus för man en svårslagen komfort när bärplanen skär genom vattnet utan att skrovet påverkas av vågorna.

Inget konstigt så långt.

 

How fast does the 1956 launched hydrofoil ”Witvis” runs? Although the boat was equipped with a relatively small propeller, with her twin 235hp engines @ 3,000 rpm, she was able to reach a maximum speed of nearly 75 kph/ 46.6 mph. Ron McTighe was quite close in terms of mph and Alex V. Klee & Erwin Diender in terms of kph. Bravo!

Publicerat av Feadship Fanclub den 4 januari 2016

Bärplan är inget nytt påfund. Här syns holländska Witvis flyga fram i mer än 45 knop redan 1956. 

Konstigt däremot, kan tyckas, är att intresset för bärplan har varit högst måttligt, om ens det, ända sedan starten 1861 då den engelska ingenjören Thomas Moy (1823-1910) började experimentera med vingprofiler under vatten (hydrofoils) redan 1861.

Om man frågar Gustav Hasselskog, mannen bakom svenska Candela Speed Boat tillika en hårt drivande kraft inom området idag, så finns det framför allt tre starka skäl till att utvecklingen av bärplan fick fart först nu:

Candela Speed Boat beräknas vara klar för testkörning inom kort. 

– En del kan förklaras med de höga bränslepriserna och den moderna människans vilja att värna om miljön. En liten motorbåt drar i runda slängar 15 gånger mer bränsle än en vanlig personbil vilket känns i plånboken när man tankar.

Han fortsätter:

– Sedan har moderna material som till exempel kolfiber öppnat många nya möjligheter och dörrar. Det är lätt och mycket starkt och gör att bärplanen kan göras mycket tunna med minimalt vattenmotstånd. Det är ett jättekliv i utvecklingen i jämförelse med gårdagens klumpar till bärplan av stål.

– Sist men inte minst har modern och billig elektronik i kombination med väl utvecklade sensorer banat väg för mer bärplan som effektivt reglerar höjden automatiskt, säger Gustav Hasselskog.

Det går fort nu!
Båtbranschen befinner sig alltså mitt i en tid då bärplan och foilande flytetyg av olika sorter tar allt mer uppmärksamhet. Utvecklingen går fort och exempel på det är att även gamla godingar som Laserjollen numera har fått ett lyft tack vare bärplan (se Skippos test).

Den gamla trogna Laserjollen har fått ett lyft tack vare sina foils som kan köpas som tillbehör. 

Sedan är också kajaken, kiteboarden och Hobie-Cat exempel på gamla trotjänare som har nått nivåer tack vare bärplan.

Utvecklingen går fort. Gott så. Men de foilande flytetyg som finns är alla ganska extrema skapelser för atleter och/eller folk med specialintresse.

Nästa steg i utvecklingen är att ta fram lockande och lämpliga foilande fartyg för den breda massan och oss vanliga dödliga.

Se också:
Foilande fartvidunder gör för 100 knop.
Snabbare än vinden på flygande surfbräda.
Svenska Candela ska ta båtvärlden med storm!
Flygsegling med Moth – varför det blir ett beroende…