Du är här:Hem Bloggar Erlings krönika Konsten att flagga rätt

Konsten att flagga rätt

image
Flaggor och båtar hör ihop och det var på sjön vi började använda flaggor för femtusen år sedan. Men hur flaggar man på rätt sätt? Behöver man bry sig? Erling reder ut begreppen och bjuder dessutom på en överkurs för besserwissrar.

Båtfolk är ett sällsamt släkte. Många vill vakna och somna till kanonsalut. Därför dånar signalkanoner i traditionstyngda hamnar. Klockslagen är alltid de samma, 8 prick en sommarmorgon, 21 prick en sommarkväll. Det är då, och vare sig förr eller senare som nationsflaggan i aktern ska sättas respektive halas. Allt enligt en gammal tradition som tack och lov börjar luckras upp.

Gammal tradition
Mornarna är värst. Efter saluten öppnas ruffen på alla båtar i hamnen och en nyvaken besättningshen smyger iväg mot aktern. Klädseln är sällan reglementsenlig. Den kan vara allt från kalsonger och nattlinne till en frottéhandduk slarvigt virad runt kroppen. I värsta fall gårdagens tröja och jeans. Men flaggstången ska i hålet och flaggan upp.

Flaggor och båtar hör ihop, i själva verket var det till sjöss vi började använda flaggor. Det var i Kina för femtusen år sedan. Ändamålet var förstås att på långt håll visa varifrån man kom eller att signalera ett meddelande. I Europa började flaggor användas först på 1200-talet av de stora sjöfartsnationerna Venedig och Genua. Men också den danska flaggan är från samma århundrade. Den rödvita Dannebrogen har vajat från fartyg i åttahundra år.

Enligt legenden fick den danske kungen Valdemar Sejr flaggan under ett korståg till Estland år 1219. Den 15 juni stod han och ärkebiskopen Andreas Sunesen på en kulle och bad Gud om ett under att visa de estniska hedningarna. Ner från himlen föll då den rödvita flagga. Den svenska blåa flaggan med gult kors började användas i mitten av 1500-talet. Den norska flaggan är från 1821.

Rörigt med EU-flagga
För svenskar har inträdet i EU inneburit flaggproblem. Jag har fått brev och telefonsamtal från rådvilla svenskar: ”Hur ska jag göra om jag vill ha EU-flaggan på min båt? ” Jo, så här är det:

På aktern i båten ska nationsflaggan sitta och alltså inte EU-flaggan, dess plats är i stället på mastens styrbordssida. Och på styrbordssidan gäller: Flaggor som visar kungliga klubbars emblem eller rikstäckande klubbars emblem ska sitta överst. EU-flaggan bör alltså sitta under KSSS, GKSS och Kryssarklubbens flaggor. Under de rikstäckande klubbarnas flaggor ska sen den egna klubbens flagga/vimpel sitta och sen beroende på intresse, läggning och vilja att synas kan en lång rad andra flaggors sitta: VHF, SSRS och allt vad det kan heta.

Överkurs för besserwissrar
Den som seglar till ett främmande land ska ta ner klubbflaggorna på styrbords sida och istället sätta dem på babords sida. På styrbords sida sätts det gästande nationens flagga – artighetsflagg. Bytet ska ske då nationsgränsen passeras.

Foto Carina Lernhagen MatzLiten överkurs för besserwissrar och andra som bryr sig. Artighetsflaggan förs endast då akterflaggan är hissad. Den ska alltså hissas efter nationsflaggan på morgonen som halas före nationsflaggan på kvällen – under förutsättning att båten ligger i hamn alltså. Under gång ska nationsflaggan alltid vara hissad liksom artighetsflaggan.

 

På styrbords sida sätts det gästande nationens flagga – artighetsflagg.

 

 

Publicerades: 2014-03-28

Text: Erling Matz

Skriv ut

Erlings krönika

Erling MatzOkunniga båtbyråkrater, låtsaskaptener med Vegamössa och skepparkrans och fundamentalistiska miljömuppar får passa sig. 
Läs mer om Erling

Bloggar/Senaste