Du är här:Hem Bloggar Motorseglarna Om likheterna att segla och brumma fram i 65 knop

Om likheterna att segla och brumma fram i 65 knop

Brandstrom Frodé puffUlf Brändström filosoferar om att båtracing och kappsegling inte är så långt ifrån varandra.

Foto: Jesper Zander.

Jaha, då har man gett sig in i ytterligare en båtsport.

Från enskrovssegling, flerskrovssegling, solosegling, jollesegling, vindsurfing och nu offshore racing i motorbåt.

Mycket har jag tävlat i under årens lopp, men aldrig med motorbåt.

Tills nu.

Tidigare resonerade jag "att man kan ju inte vara både seglingsnörd och motorbåtsnörd".

Det har dock visat sig att det går alldeles utmärkt.

De gemensamma nämnarna är att ha kul på vattnet i ett flytetyg, och tro det eller ej, det finns många självklara synergier.

Många kappseglar entypsbåtar som Drake för den strategiska utmaningen, den täta racingen och givetvis gemenskapen i klassen.

Offshore racing med motorbåt upplever jag har samma strategi som seglandet. Flerskrovstävlandet och vindsurfingen har en annorlunda men lika kittlande fartupplevelse och känslan att tävlingen inte är över förrän man korsat mållinjen finns där, alltså, risken att vurpa är väldigt stor, inte minst om det är maxat väder. Även soloseglingens äventyrskänsla finns i viss mån i motorbåtracing.

Det som kanske har förvånat mig mest i min nyfunna sport, är den otroligt välkomnande attityden från medlemmarna och klasscoacherna.

Vilka klasser har man då här i Norden?
Vi valde V-150 klassen som är en förhållandevis ny klass och enkel klass. Den kom till säsongen 2005 och bygger på enbart enskrovsbåtar av rationell typ, alltså långsmal och vacker typ. Utombordare med max 150 hk är standard och farterna ligger runt 60-65 knop.

Det körs offshoretävlingar i skärgårdsvatten och vid öppen kust. Det är två man i besättningen, en förare och en navigatör. Här krävs en kombination av snabbhet, sjömanskap, navigation och teamwork.

En tävling är ca 60 sjömil lång och körs antingen som en sträcka från A till B, t ex Stockholm till Öregrund, eller såsom varvlopp med olika långa slingor.

Det är inte alls så svårt att komma igång som det kanske ser ut. Absolut bäst är att kontakta den klasscoach som är ansvarig för den klass man vill tävla i. Klasscoachernas kontaktuppgifter hittar man på www.svera.org.

Tanken med denna blogg är att ge ett perspektiv om hur man som inbiten seglare kan ta steget och också börja syssla med motorbåtar. Man kan kanske säga att Magnus och jag förhoppningsvis kommer kunna kalla oss riktiga Motorseglare någon gång i framtiden.

Läs mer om Ulf och hans navigatör Magnus.

Publicerades: 2013-08-01

Skriv ut