BRP´s nya Rotax-utombordare får plats under badbryggan

Rotax-outboard-Alumacraft-boat-driving
En ny typ av utombordare från Rotax där motorn sitter bakom riggen.

Rotax-outboard-Alumacraft-boat-drivingOm det går som BRP hoppas och tror så är skrymmande snurror på akterspegeln snart ett minne blott. Deras nya utombordare bygger på längden och får plats under badbryggan.

En utombordare som bygger på längden snarare än på höjden. Det är vad det kanadensiska båtföretaget Rotax hoppas ska falla den stora massan på läppen. Det handlar alltså om utombordare som får plats under badbryggan på motorbåten och som därmed upptar minimalt med utrymme.

Sägs vara renare och effektivare

Enligt företagets egna uppgifter stannar det dock inte där. Rotax-motorerna, som till en början erbjuds i storlekar på 115 och 150 hk, ska dessutom vara tystare, mer bränsleeffektiva och renare än traditionella diton. Inte minst vid tomgångskörning. Man talar om en 98 procentig minskning av kolmonoxid jämfört med konkurrerande märken.

Tre cylindrar och tvåtakt

Motortillverkare är fantastiska på att vinkla siffror till sin egen fördel, så vi hoppas kunna återkomma med externa uppgifter som bekräftar det här framöver.

Det handlar i vilket fall om en trecylindring tvåtaktsmotor som lär ha sin grund i Evinrudes motorer, som nu lagts ner.

Alumacraft riktar in sig på sportfiskare och ser stora fördelar med Rotax nya utombordare som får plats under badbryggan. Det ger stora ytor och ett fint upphöjt kastdäck.

Kritiker till systemet

Något som vissa kritiker till Rotax system frågar sig är: ”Hur lyckas man hantera utombordarens krafter när hela tyngden sitter akter om riggen?” Rotax själva har inte påtalat att det ens skulle vara en utmaning. Men man kan ju tänka sig att belastningarna ändras och kanske till och med ökar för motorfästena? Det ska bli intressant att återkomma till.

En annan sak som många är frågande till är hur det fungerar att lägga motorn delvis under vattnet. Det låter definitivt som en utmaning men lär också vara förklaringen till Rotax säger att motorn är otroligt tyst.

Det är alltid hallelujastämning och superlativer på alla plan när många företag presenterar sina nya produkter. BRP, Rotax och Manitou är inget undantag. Men här får vi iallafall höra (och ta deras ord med en nya salt) dem berätta om Rotax nya utombordare och hur den implementerats på en pontonbåt. 

De nya motorerna återfinns än så länge främst på BRP´s egna båtmärken där Manitou, Alumacraft och Quintrex är några exempel. Huruvida motorerna kommer att slå på bred front eller ej återstår att se. Kommentera gärna nedan vad du tycker om nyheten och framtiden för den.

Här är har vi Youtubern Andy Hausern som går igång så det ryker om det (varning för hårda ord) kring Rotax nya system. 

Förutom det redan nämnda utlovas också fördelar som enklare installation, minimalt underhåll, glesa serviceintervaller och en föredömligt låg tyngdpunkt.

Evinrudes uppföljare

Att BRP skulle komma med en ”en ny typ av inombordare som ligger utanför skrovet i ett bracket-liknande paket” var något man flaggade för redan då man gick ut med nyheten att lägga ner produktionen av sina Evinrude-motorer.

 

Hamnen kommer naturligtvis hålla ögonen på Rotax och den fortsatta utvecklingen.