Bygget av nästa generations foilande Imoca 60 är igång!

Hanna Ericksson

Vendée Globe har precis avslutats men man har redan hittat stor förbättringspotential och dragit igång nästa superspektakulära bygge.

De första skisserna vittnar om något som skulle kunna vara ett kärleksbarn av Hugo Boss och L’Occitane. Charal hann knappt gå i mål i Les Sables d’Olonne innan skepparen Jérémie Beyous drog igång produktionen av sin nya IMOCA 60:a Charal 2.

Detta är alltså den tredje och senaste generationen av bärplansförsedda IMOCA 60, eller “foilers” som kidsen hade sagt.

Sjösättning i juni 2022

Den fjärde maj blev det officiellt att fransmannen Jérémie Beyou förlängde sitt samarbete med företaget Charal fram till 2026 och att man redan är igång med utvecklingen av en ny IMOCA 60. Båten som ritats av Sam Manuard har börjat byggas hos CDK Technologies i Lorient, Frankrike, och ska enligt uppgift sjösättas i juni 2022.

Ledaren bygger nytt – varför?

Men varför bygga en ny båt när man redan har en av de snabbaste i fältet kan man undra?

– När vi blickade framåt mot 2024, och föreställde oss var vi skulle vara om vi arbetat vidare med Charal 1, och vilka optimeringar vi hade fått göra med henne, insåg vi, med allt vi såg hända under förra Vendée Globe, att vi var i en brytpunkt i utvecklingen. Därför fanns det egentligen ingen annan väg framåt än att börja på en ny kula, säger skepparen Jérémie Beyou till franska La Telegramme.

Gammal båt vann

Värt att notera är att förra Vendée Globe vanns av en båt som var en generation äldre än den som Beyou nu byter ut…

– Det är ingen som ifrågasätter prestandan hos Charal 1, båten hade stor potential att vinna Vendée Globe. Men efteråt såg vi att i Southern Ocean, med starkare vindar och mer sjö, så underpresterade hon, säger skepparen Jérémie Beyou.

Och fortsätter:

– Vi hade jobbat mycket på Charal 1 (en VPLP design, reds. anm.) genom att byta foils, bygga om fören och bygga om interiören, men på undanvind hade vi maxat ut potentialen i båten. Vi kom inte längre med Charal 1, vi stagnerade och dessutom hittade vi inga folis som fick henne att verkligen rinna iväg på läns och slör. De gamla deplacementsbåtarna gjorde lika bra VMG, säger säger Jérémie Beyou.

Här får vi en föraning om hur den nya båten kommer att se ut. 

Att Beyous nya båt kommer vara snabbare än den gamla är inget vi tvekar över. Varje ny IMOCA-generation har visat sig betydligt snabbare än den förra. Men att en båt har en hög maxhastighet och en större fartpotential överlag än sin föregångare betyder ingenting om den inte håller ett varv runt jorden – det såg vi senast i vintras när favoriternas båtar förvandlades till världens dyraste plockepinn.

Bakgrund Vendée Globe 2020

Inför den upplaga av Vendée Globe som startade 2020 var Jérémie Beyou en av favoriterna på förhand – han hade vunnit prologen, och det ansågs av många, mig själv inkluderat, att hans IMOCA 60 Charal var en av de snabbaste och mest pålitliga i fältet.

Men Beyou försvann ur kampen om segern och blev ordentligt akterseglad redan efter dygn fyra då han tvingades att stanna för att utföra omfattande reparationer. De säger att en olycka sällan kommer ensam och detta var verkligen sant just denna gången: ett skotblock lossnade och när Beyou gick in i ruffen för att preppa lagningen av skadan seglade han på ett UFO (Unidentified Flying Object), vilket orsakade en kinesgipp och det var då han insåg att styrbords roder skadats.

Han fick då vänta tills fronten han då befann sig i hade passerat, innan han kunde börja reparationerna. När han till sist stagvände för att börja med lagningarna så gick styrbords backstag sönder.

IMOCA60CharalJune2020FoilsV2b

Relaterade artiklar

Hugo Boss Alex Thomson steps down

Alex Thomson – den stora underhållaren kliver iland

Escoffier Vendee Globe

Ensamseglaren evakuerad av franska flottan

PRB breaks in half Vendee Globe

Hela storyn – när PRB gick av på mitten och sjönk

Hugo Boss cancel racing Vendee Globe

Tårögd Thomson tvingas bryta efter kollision

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar