Test: Candela C-8 – klarar 50 sjömil på el med 21 hästkrafter!

Den rymmer 8 personer och har både ruff och toalett. Ändå klarar den att hålla 22 knop i över 50 sjömil! 

I videon ovan delar Hamnens reportrar sina första intryck av svenska Candelas nya spännande elbåt som inte bara har en helt ny design utan också en ny revolutionerande drivlina och ett nytt batteri.

Nya Candela C-8 har faktiskt hela 73,7 hästkrafter att tillgå men för att hålla den optimala marschfarten på 22 knop så krävs bara 21 hästkrafter. Det är detsamma som 16 kW och det betyder alltså att förbrukningen då borde ligga en bra bit under 1 kWh per sjömil, vilket är smått otroligt.

Det är uppenbart att Candela har jobbat hårt med både bärplan och drivlina för att krama ur så många sjömil som möjligt ur det nya batteriet på 44 kWh.

Sätter standarden för framtiden

Designen är lika uppseendeväckande som innanmätet av Candela C-8 är teknikspäckat och helheten presenterar en båt som potentiellt kan ändra utsikterna för framtidens motorbåtar.

Candela C-8 ska alltså förbruka en bråkdel av bränslet som krävs för att köra en motsvarande traditionell planande båt med fossildrift. Såklart tack vare eldriftens överlägsna verkningsgrad men kanske framförallt tack vare bärplanens effektivitet och drivlinans höga tekniska egenskaper som enligt Candela nått nya nivåer med den just lanserade C-Poden.

Inget underhåll ska ge enkelt båtliv

Förutom att C-Pod har väldigt få energiförluster jämfört med en inombordare eller utombordare så kräver den också extremt lite underhåll.

– Den kommer att leva längre utan service än vad en normal fritidsbåtsåkare lyckas köra under en livstid, hävdar Candela.

Läs mer om Candela C-8 i en en utförlig artikel här och läs mer om själva drivlinan som fått namnet C-Pod här.

Mer info också på Candela.com.